Curente Literare
~ Teorie ~
UMANISMUL reprezintă un
curent literar apărut în timpul Renașterii (sec al XIV-lea – al
XVI-lea), mai întâi în Italia, extinzându-se apoi la nivelul
întregii Europe, care promova o cultură laică și milita pentru o
dezvoltare armonioasă a personalității umane, bazându-se pe
redescoperirea valorilor Antichității greco-latine. Umanismul are în
centrul preocupărilor sale omul și problematica sa, considerând că
ființa umană este perfectibilă.
Trăsături:
-omul este văzut drept ființă rațională, liberă, înzestrată cu
demnitate si liber arbitru, cu caracter perfectibil;
-orientarea învățământului către disciplinele umaniste: limbile
vechi, retorica, poetica, istoria, filozofia, morala, educația
fizică, igiena, enciclopedismul.
-creațiile Antichității devin surse de inspirație;
-apare conceptul de mecenat;
-anticlericalismul.
Reprezentanți: Dante Alighieri, Francesco Petrarca, Niccolo
Machiavelli,
Francois Rabelais, William Shakespeare, Miguel de Cervantes, Erasmus
din Rotterdam.
Umanismul românesc s-a
manifestat mai târziu, în secolele al XVI-lea – al XVIII-lea.
Trăsături: -umaniștii români reprezintă tipul curteanului, fiind
domnitori
sau boieri;
-se dezvoltă tipografiile și circulă tipăriturile în limba
română;
-umaniștii români sunt educați în străinătate, în Polonia, Italia
sau Constantinopol;
-umaniștii români sunt preocupați de studiul istoriei neamului și de
originea latină a poporului și limbii române, punând bazele
istoriografiei românești;
-argumentează în scrierile lor originea comună a tuturor românilor,
romanitatea poporului și a limbii române, continuitatea elementului
roman in Dacia;
-în politica antiotomană, caută ajutor la tările creștine
catolice;
-umaniștii români se implică în problem religioase, fac cunoscută
ortodoxia în spațiul european.
Reprezentanți: Nicolaus Olahus, Petru Cercel, Grigore Ureche, Miron Costin, Ion
Neculce, Dosoftei, Dimitrie Cantemir.
Iluminismul
ILUMINISMUL este un
curent ideologic si cultural, apărutîn Franța în secolul al
XVIII-lea ( numit secolul luminilor) și care se extinde apoi în
întreaga Europă. Iluminismul se caracterizează prin cultul rațiunii
și al științei, idea de bază fiind emancipare (luminarea, educarea)
popoarelor prin cultură.
Trăsături:
-are caracter antifeudal și antidespotic;
-are un spririt raționalist și materialist;
-caracter anticlerical și laic;
-propune accesul poporului la educație;
-este curent ideologic și cultural, nu literar;
Reprezentanți: Voltaire, Denis Diderot, Jean-Jacques Rousseau,
Daniel Defoe,
Jonathan Swift, Henri Fielding, Johann Wolfgang Goethe.
Iluminismul românesc este o mișcare culturală și
ideologică, care se manifestă între 17860-1830.
În Ţara Românească și Moldova mișcare are slabe
ecouri, deoarece coincide cu perioada domniilor fanariote, în
schimb, în Transilvania, Iluminismul își găsește o coordonată
specifică în mișcarea cunoscută sub numele Şcoala Ardeleană.
Trăsături:
-încercarea de a dovedi cu argumente științifice latinitatea limbii
române, continuitatea elementului roman în Dacia și unitatea
poporului roman;
-cărturarii iluministi încearcă să purifice limba română de toate
elementele lexicale care nu sunt de origine latină;
-se pledează pentru accesul poporului la educație și emanciparea lui
prin cultură.
Reprezentanți, corifeii Şcolii Ardelene: Samuil Micu-Klein, Petru
Maior,
Gheorghe Şincai, Ion Budai-Deleanu.
Paşoptismul
Perioada pașoptistă (1830-1860) are ca nucleu
revoluția de la 1848. Modernizarea societății românesti,
independența politică, libertatea națională, unirea provinciilor
române sunt obiectivele social-politice ale mișcării pasoptiste.
Epoca pașoptistă marchează începutul literaturii
române moderne.
Pașoptismul este o
ideologie literară niciodată sintetizată într-un program particular,
supusă unor comandamente exterioare: mesianism cultural și
revoluționar, spirit critic, deschidere spre Occident, lupta pentru
impunerea unui specific național, constiință civică și
patriotică.
Rol de îndrumător al
acestui fenomen cultural-literar au două personalități: Ion
Heliade-Rădulescu și Mihail Kogălniceanu.
Într-o primă etapă, Ion Heliade-Rădulescu are rolul de
îndrumător, prin articolele
sale, apărute în Curierul românesc. Datorită îndemnului său: ,,Nu e
vreme de critică, copii; e vreme de scris; să scrieți cât veți putea
și cât veți putea", a fost posibil debutul unei întregi generații,
între 1830-1840: Vasile Cârlova, Grigore Alexandrescu, Dimitrie
Bolintineanu, Cezar Bolliac.
O altă etapă este
marcată de contribuția lui Mihail Kogălniceanu, redactorul revistei
Dacia literară, care are ca obiectiv exclusiv literatura. Programul
revistei orientează literatura timpului, în paginile sale apărând
opere ale celor mai valoroși scriitori ai vremii: Costache Negruzzi,
Vasile Alecsandri, Grigore Alexandrescu.
Revista
Dacia literară: Articolul Introducție
Publicat în
primul număr al revistei, articolul-program Introducție, reprezintă manifestul literar al
romantismului românesc, prin precizarea surselor de inspirație/a
temelor literare, din ultimul punct al articolului, și prin
diversele trimiteri la trăsăturile romantismului ( aspirația spre
originalitate, refugiul în trecutul istoric, aprecierea valorilor
naționale și a folclorului, îmbogățirea limbii literare cu termeni
populari, arhaici sau regionali).
La începutul articolului, axat pe evidențierea necesității unei
literaturi originale si
naționale, Kogălniceanu prezintă activitatea gazetelor românești mai
vechi. Se respinge coloratura locală și amestecul politic, revista
adresându-se scriitorilor români de pretutindeni: ,,[…] Așadar foaia
noastră va fi un repertoriu general al literaturei românești”.
Cele patru puncte ale
articolului-program sunt:
-întemeierea spiritului critic în literature română, pe principiul
estetic: ,,Critica noastră va fi nepartinitoare; vom critica cartea,
iar nu persoana.”
-afirmarea idealului de realizare a unității limbii și a literaturii
române: ,,[…]românii să aibă o limbă și o literaură comună penru
toți.”
-combaterea imitațiilor și a traducerilor mediocre: ,,Dorul
imitației s-a făcut la noi o manie primejdioasă[…] Traducțiile nu
fac însă o literatură.”
-promovarea unei literaturi originale, prin indicarea unor surse de
inspirație în conformitate cu specificul național si cu estetica
romantică: ,,Istoria noastră are destule fapte eroice, frumoasele
noastre țări sunt destul de mari, obiceiurile noastre sunt destul de
pitorești și de poetice pentru ca să găsim și la noi sujeturi de
scris, fără să avem pentru aceasta trebuință să ne împrumutăm de la
alte nații.”
Reprezentanți: Costache Negruzzi, Vasile Alecsandri, Nicole
Bălcescu, Alecu
Russo, Ion Ghica, Grigore Alexandrescu, Ion Heliade-Rădulescu,
Dimitrie Bolintineanu, Gh. Asachi, Cezar Bolliac, Andrei Mureșanu,
Vasile Cârlova, Matei Millo, Costache Caragiale.
Romantismul
ROMANTISMUL este o
orientare ideologică, artistică și literară care a marcat prima
jumătate a secolului al XIX-lea (aproximativ 1790-1850) în spațiul
european. Apare ca reacție împotriva raționalismului și a
clasicismului rigid. La noi, romantismul pătrunde pe filieră
francază, datorită scriitorilor pașoptiști, iar articolul
Introducție, scris de M. Kogălniceanu, susține ideologia
romantică.
Apariția romantismului este favorizată de factori
social-istorici (de revoluțiile burghezo-democratice, lupta pentru
independență și libertate națională) și de filozofia idealist
germană (Schelling, Fichte, Hegel, Schopenhauer).
Trăsături:
-afirmarea individuaității, a originalității, a spontaneității;
expansiunea eului.
-primatul sentimentului și al fanteziei creatoare.
-cultivarea emoției și a sentimentului; lirismul ca expresie a
subiectivității.
-revolta împotriva convențiilor sociale sau artistice.
-respingerea regulilor impuse de clasicism; libertatea de
creatie.
-amestecul genurilor, speciilor și stilurilor literare.
-fascinația pentru mister și excepțional.
-predilecția pentru mit și simbol, pentru inspirația din folclor,
atracția pentru natură și trecutul istoric.
-tendința de evadare din realitate spre lumi imaginare: Evul Mediu,
spații exotice, vis, reverie, iubire.
-cultivarea unor “stări de spirit”: melancolia, nostalgia, reveria,
voluptatea suferinței.
-personajele romantice sunt personaje excepționale, puse în situații
de excepție, eroii romantici fiind mari singuratici.
-lărgirea și îmbogățirea limbii literare prin elemente de limbaj
popular, arhaic, regional.
-figuri tutelare: titanul, geniul, profetul, regale, demonul,
îngerul.
-supremația liricului asupra epicului și dramaticului.
-procedeul artistic, prin excelență romantic, este antiteza
(trecut-prezent, înger-demon).
-teme și motive specifice: iubirea, natura, timpul, condiția omului
de geniu; lacul, marea, izvorul, codrul, stelele, noaptea,
luceafărul, salcâmul, teiul, întâlnirea, întâlnirea, așteptarea,
dorul, regale, sacrificiul, moartea, viața ca vis, viața ca teatru,
fortuna labilis, fugit irreparabile tempus,vanitas vanitatum,
geniul, magul, cerul strâmt, nemurirea, singurătatea.
Reprezentanți: Leopardi, Shelley, Victor Hugo, Novalis, Byron,
Puskin, Mihai
Eminescu.