Aci sosi pe vremuri
Ion Pillat
~ 1923 ~
CITAT:
,,Pillat cântă bucuriile simple, savurate în cadrul bucolic al
peisajului natal, satisfacțiile vieții patiarhale.”
(Ovid. Crohmălniceanu, Literatura între cele două războaie
mondiale, II)
,,Aci sosi pe vremuri” de Ion Pillat este o
poezie de factură tradiționalistă, inclusă în volumul ,,Pe Argeș în sus”, apărut
în 1923. Volumul este reprezentativ pentru tradiționalism prin faptul că
poeziile incluse realizează
imaginea spațiului natal patriarhal (moșia Florica), casa
părintească, interiorul cu poezia obiectelor, universal rural și
împrejurimile casei, natura câmpenească însuflețită de
amintirile copilăriei.
Poezia se încadrează în
tradiționalism prin idealizarea trecutului,
reprezentarea cadrului rural, dar și prin tema timpului trecător –
fugit irreparabile tempus.
Tema operei
,,Aci sosi pe vremuri” de Ion Pillat este
meditația nostalgică asupra trecerii ireversibile a timpului, asociată cu repetabilitatea
destinului uman și ciclicitatea
vieții.
Comunicarea poetică se realizează în două registre:
lirismul obiectiv, cu elemente de narativitate simbolică și
meditație cu caracter general- uman, și
lirismul subiectiv, prin prezența eului liric și comunicarea directă a trăirilor.
Titlul fixează cadrul
spațio-temporal al iubirii ce va fi evocată, prin adverbul de loc cu
formă regională ,,aci”, locuțiunea de timp ,,pe vremuri” și forma verbală
de perfect simplu ,,sosi”.
Compozițional, poezia este alcătuită din distihuri,
și un vers final, liber, având rol de laitmotiv al poeziei. Distihurile sunt
organizate în mai multe
secvențe poetice: incipitul, evocarea iubirii ,,de ieri’ a
bunicilor, meditația asupra efemerității condiției umane,
iubirea ,,de acum”, epilogul poemului.
Sunt utilizate
elemente de simetrie si opoziție a planurior
construite pe relația atunci-acum.
Un element de recurență este motivul poetic ambivalent
al clopotului, ce însoțește două momente esențiale ale existenței
umane - nunta și moartea.
Incipitul poeziei este reprezentat de primele două
distihuri, acestea fixând prin intermediul metaforei
,,casa amintirii”, spațiul rememorării nostalgice a trecutului.
Ca elemente ale imaginarului poetic observăm
elementele associate casei:
,,obloane”, ,,pridvor”, ,,păianjeni”, ,,poarta”, ,,zăvor”,
versul ,,Păienjeni zăbreliră și poartă și zăvor”
sugerând trecerea timpului, degradarea, starea de părăsire a
locuinței stămoșilor, dar și ideea de spațiu privilegiat, accesibil
numai urmasului.
Trecutul capătă o aura
legendară, devine timp mitic,
se evocă iubirea bunicilor. În versul
,,Aci sosi pe vreuri bunica-mi Calyopi” este reluat
titlul poeziei și este evocată imaginea bunicii cu nume mitologic,
calliope – muza poeziei epice si a elocinței din mitologia greacă.
Meditația poetică, tonul elegiac evidențiază idea că eternitatea
ființei umane este
posibilă doar prin iubire:
,,Dar ei, în clipa asta simțeau c-o să rămână…” si
eternitatea iubirii, clipa de fericire sunt urmate de revenirea
brutală la realitatea timpului care trece ireversibil:
,,De mult e mort bunicul, bunica e bătrână…”
Planul prezentului se
observă în distihul al treisprezecelea, când se realizează o
paralelă trecut-prezent:
,,Ca ieri sosi bunica…și vii acuma tu: / Pe urmele berlinei
trăsura ta stătu."
Ca într-un ritual, nepoții repetă gesturile bunicilor,iar din
portretul fizic al iubitei se reține un detaliu spiritualizat,
imaginea ochilor, ieri
,, ochi de peruzea”, azi ,,ochi de ametist”. Un alt element comun celor două planuri, construite
pe
opoziția prezent-trecut, azi-ieri, este simbolul berzei, ce reprezintă devotiunea,
fidelitatea.
În versul final, întâlnim din nou sunetul
clopotului ce însoțește
întâlnirea îndrăgostiților ce sugerează repetabilitatea existentei
umane. Versul final, laitmotiv al poeziei, accentuează
trecerea ireversibilă a timpului:
,,De nuntă sau de moarte, în turnul vechi din sat.”
Muzicalitatea textului este conferită de
elementele prozodiei clasice, rima împerecheată, ritmul iambic,
măsura de 13-14 silabe.
O particularitate
a nivelului lexical, este folosirea cuvintelor cu
tentă arhaică, regională, în evocarea trecutului:
,,haiduc”, ,,poteră”, ,,crinolină”, ,pridvor”.
Din punct de vedere stilistic, la nivel structural, se utilizează paralelismul, simetria,
antiteza, iar dintre tropi, se folosește cu precădere metafora:
,,casa amintirii”, și comparația: ,, ,,Ca ieri sosi bunica…și
vii acuma tu”.
În concluzie, ,,Aci sosi pe vremuri” de Ion Pillat aparține
liricii
tradiționaliste prin idealizarea trecutului, reprezentarea cadrului
rural, dar și prin tema timpului trecător –
fugit irreparabile tempus.