Testament
Tudor Arghezi
~ 1927 ~
CITAT:
Poezia e însăși viața, e umbra și lumina care catifelează natura
și dă omului senzația că trăiește cu planeta lui în cer.
Pretutindeni în toate este poezie, ca si cum omul și-ar purta
capul cuprins într-o aureolă de icoană”.
Tudor Arghezi
Tudor Arghezi aduce în
poezia românească opere ce se disting prin teme si limbaj poetic de
tot ce a existat anterior, săvârșind astfel o revoluție în
literatura noastră.
,,Testament”, de Tudor Arghezi, aflată în fruntea primului volum
al poetului,
,,Cuvinte potrivite” (1927), constituie una dintre cele mai cunoscute
arte poetice din literatura românească si are rol de
manifest literar, realizat cu mijloace poetice.. Opera face parte
din seria artelor poetice moderne ale literaturii române din
perioada interbelică, alături de Eu nu strivesc corola de minuni a
lumii de Lucian Blaga și Joc secund de Ion Barbu.
Deoarece
în “Testament” poetul Tudor Arghezi iși exprimă
viziunea despre lume și viață, propriile convingeri despre arta
literară, despre menirea literaturii și despre rolul artistului în
societate, într-un limbaj literar care-l particularizaeză, această
opera literară poate fi considerată o artă poetică.
Opera este o
artă poetică modernă prin prezentarea unei triple
problematici: transfigurarea socialului în estetic, introducerea
esteticii urâtului, discutarea raportului dintre inspirație si
tehnica poetică.
Tema poeziei este
constituită de conceptia despre artă a poetului, creația literară
apărând în ipostaza de meșteșug, rod al inspirației si al trudei,
fiind lăsată ca moștenire unui fiu spiritual.
O imagine poetică relevantă pentru temă este cea care
definește poezia în ultima strofă:
”Slova de foc și slova făurită/ Împerecheate-n carte se mărită/
Ca fierul cald îmbrățișat în clește.” Pornind de la actul modelării metalului dur, Arghezi
plasticizează procesul creației într-o imagine inedită și
sugestivă.
Inspirația și meșteșugul sunt deopotrivă necesare.
Metalul incandescent-”slova de foc” nu poate lua forma dorită fără
”îmbrățișarea cleștelui”-efortul intens și migălos de artizan.
Poezia nu poate fi doar talent, fără trudă și sacrificiu, așa cum
munca nu poate înlocui talentul, inspirația. Procesul este o
nuntă-”împerecheate-n carte se mărită”, o sărbătoare miraculoasă a
creației.
Titlul operei are o
dublă semnificație. În sens propriu (denotativ), cuvântul-titlu
desemnează un act juridic, întocmit pentru a se transmite averea.
Sensul conotativ al titlului reiese din trimiterea la cele două
părți ale Bibliei, Vechiul Testament și Noul Testament, astfel,
poezia argheziană, devenind o moștenire spirtuală adesată
urmasilor-cititori.
Discursul liric este
structurat în șase strofe cu număr inegal de versuri, încălcarea
regulilor prozodice fiind o particularitate a modernismului, și
organizat sub forma unui monolog adresat/dialog imaginar între mai
multe ipostaze ale eului liric: tată-fiu, străbuni-urmași, rob-Domn.
Organizarea materialului poetic se face și prin seria
relațiilor de opoziție în care intră cartea sau ipostaze ale sale:
instrumentele muncii țărănesti-ale muncii intelectuale (,, sapa-n condei și brazda-n călimară”);
izvoarele creației și poezia redate prin metafore dispuse in
serii opuse: ,,făcui din zdrențe muguri și corone”; ,,cenusa
mortilor-Dumnezeu de piatră”); relația autor-cititor (,,robul a
scris-o, Domnul o citește”).
Incipitul operei este conceput ca o adresare direct a
eului liric care un fiu spiritual si conține ideea moștenirii
spiritual ,,un nume adunat pe-o carte”.
Meafora
,,seara răzvrătită” face referire la trecutul
zbuciumat al strămoșilor, iar formula de adresare,
,,fiule”, desemnează un potential cititor, poetul identificându-se, în mod
simbolic, cu un mentor al generaților viitoare.
Cea de a doua strofă prezintă vaoloarea de document
fundamental a cărții, văzută ca un ,,hrisov”, document al existenței
și al suferinței strămosilor
,, robilor cu saricile pline”.
Idea centrală din cea
de a treia strofă este transformarea poeziei într-o lume obiectuală,
uneltele muncii țărănesti devenind unelte ale muncii intelectuale:
,,sapa-n condei și brazda-n călimară”, iar poetul devine un născocitor, ce transformă limba
comună în
,,cuvinte potrivite” si metamorfozează cuvintele, păstrându-le forța
expresivă: ,,Veninul strâns l-am preschimbat in miere/ Lăsând
întragă dulcea lui putere”.
Strofa a patra prezintă rolul moralizator al poeziei,
prin intermediul ei trecutul sacralizându-se, devenind îndreptar
moral:
,,Am luat cenusa morților din vatră/ Și am făcut-o Dumnezeu de
piatră”.
În strofa a cincea apare ideea transfigurării
socialului in estetic, prin efectul justițiar al operei poetice,
,,vioara” devenind aici simbol al poeziei. De
asemenea, apare estetica urâtului, concept preluat de la scriitorul
francez Charles Baudelaire, Arghezi considerând că orice aspect al
realității poate constitui material poetic: ,,Din bube, mucegaiuri
și noroi/ Iscat-am frumuseți și preturi noi”.
Ultima strofă evidențiază idea că muza, pierde în fața
meșteșugului: ,,Domnița suferă în carea mea”, că poezia este rodul inspirației îmbinat cu munca:
,,Slova de foc
și slova făurită/ Împărechiate-n carte se mărită”, iar poetul este
un ,,rob” aflat în slujba cititorului.
Ca element de recurență se observă
metafora ,,carte”, semnificând, pe rând, acumulare spirituală, rezultat al trudei,
punct de legătură între generații, valoare spirituală, îmbinare de
har și meșteșug,. Metafore asociate conceptului de poezie: cuvinte
potrivite, leagăne, versuri și icoane, muguri și coronae, miere,
cenușa morților, hotar înlt, vioară slova de foc, slova făurită.
Creația poetică și poetul se află în strânsă legătură,
verbele la persoana I, singular având rol în prezentarea rolului
poetului: am ivit, am prefăcut, făcui, am luat, am pus, am făcut.
Lirismul subiectiv se realizează prin atitudinea poetică transmisă
în mod direct și prin mărcile subiectivității: pronume personale,
adjective posesive, verbe la persoanele I și a II-a , topica
afectivă.
Opera ,,Testament” de
Tudor Arghezi este o artă poetică modernă deoarece poetul iși
exprimă viziunea despre lume și viață, propriile convingeri despre
arta literară, despre menirea literaturii și despre rolul artistului
în societate, într-un limbaj literar care-l particularizează, prin
introducerea esteticii urâtului, a ideii de îmbinare a inspirației
și a mesteșugului în poezie, prin idea că arta poate fi o modalitate
de amendare a răului. De asemenea, strofele inegale ca număr de
versuri, metrica si ritmul variabile sunt argumente pentru
modernitatea operei argheziene.