Povestea lui Harap-Alb - Ion Creangă
Harap-Alb - Caracterizare
~ 1877 ~
– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al
personajului ales, prin raportare la conflictul/conflictele
textului dramatic studiat;
Considerat a fi cel care a consacrat specia basmului
în literatura română, Ion Creangă preia în ”Povestea lui Harap-Alb”(
”Convorbiri literare”- 1877) schema populară, dar o umple de viață
prin realismul abordării și prin atmosferă.
Personajul principal, eponim, are un loc central în desfășurarea
epică, celelalte
personaje evoluând din perspectiva rolului pe care îl joacă în
formarea acestuia.
Ipostazele sociale în
care este prezentat pot fi asimilate etapelor inițierii
(bildungsroman): fiu de crai, slugă, pețitor, împărat. Trecerea de
la un statut social privilegiat la unul inferior, dificil, este
asociată în antiteză cu îmbogățirea interioară, pentru ca în final
valoarea celor două planuri -material și spiritual- să coincidă ca
dreaptă recompensă.
Psihologic, Harap-Alb este inițiatul, tânărul care parcurge un
drum al
maturizării necesare. Deși se plânge de soarta sa, și-o asumă și
perseverează în înfruntarea acesteia. El are psihologia omului care
suferă pe nedrept, dar care încearcă să rezolve această situație cu
mijloacele cinstei, curajului și bunătății.
În demersul său este susținut de
prieteni deoarece dovedește calitatea neprețuită a unui
fond moral superior („- Fii incredintat ca nu eu, ci
puterea milosteniei si inima ta cea buna te ajuta, Harap-Alb, zise
Sfanta Duminică..”). În conflictul dintre protagonist și antagonist
el reprezintă binele, care învinge dacă este susținut neabătut.
– evidenţierea unei trăsături a personajului ales, ilustrată
prin două episoade/citate/secvenţe comentate;
O calitate principală a personajului
este noblețea morală a acestuia.
Un prim episod ilustrativ pentru această calitate este
cel al coborârii fiului de crai în fântâna- simbol ambivalent al
vieții și al morții. Convins să se lase însoțit de Spân la primul
obstacol greu de trecut- pădurea labirint-” un loc unde i se închide
calea și încep a i se încurca cărările”, fiul de crai cade în
capcana acestuia. Notația naratorului evidențiază diferența între
cele două personaje: ”Fiul craiului, boboc în felul său la trebi de
aieste, se potrivește Spânului…”.
Dacă Spânul are o îndelungă experiență în exploatarea slăbiciunilor
celorlalți , fiul de crai, protejat până atunci la casa părintească,
nu crede în relele intenții ale celui de lângă el și judecă lumea
după modelul său moral. La ieșirea din fântână, Harap-Alb va fi
nevoit să înfrunte sarcinile dificile ale unei noi etape
existențiale .
Un alt episod ilustrativ este cel final, în care are
loc pedepsirea răufăcătorului și restabilirea echilibrului.
Harap-Alb a traversat etapele inițierii, a devenit îndurător și
tolerant, a învățat prudența, răbdarea, valoarea ajutorului, a
învățat să ocolească vicleșugurile. Deși este cea mai dificilă
încercare, duce Spânului pe fata împăratului Roș și își respectă
cuvântul dat. Spânul urzește planuri de răzbunare și ”icnește în
sine”.
Deconspirat, retează capul lui
Harap-Alb, dar este aruncat de cal din înaltul cerului și ucis.
Harap-Alb, înviat de apa vie și apa moartă a fetei împăratului Roș,
este pregătit să conducă împărăția. Spânul spusese verișoarelor
sale: ” Hei, dragele mele vere…d-voastră încă nu știți ce-i pe lume.
Dacă dobitoacele n-ar fi fost înfrânate, de demult ar fi sfâșiat pe
om”. Filozofia sa de viață este infirmată. Harap-Alb dovedește milă
și prietenie față de cel lipsit. Triumful moral al binelui reface
ordinea și firescul lumii, într-o concluzie în final pozitivistă a
autorului.
– analiza, la alegere, a două componente de structură și
limbaj, semnificative pentru relația între cele două personaje,
din seria: acțiune, conflict, modalități de caracterizare,
limbaj.
Acțiunea are în centru
formarea personajului principal. Echilibrul inițial- ”Amu cică era o
dată un crai care avea trei fii” este perturbat de sosirea scrisorii
Împăratului Verde. Fără urmași la tron, acesta are nevoie de unul
dintre nepoții săi pentru a-i conduce împărăția. După încercările
eșuate ale fraților săi, mezinul este sfătuit de o cerșetoare ce se
dovedește a fi Sfânta Duminică să ceară calul, armele și hainele cu
care a fost mire tatăl său. Lipsit de răbdare și înșelat de
aparențe, fiul de crai respinge inițial atât pe bătrâna cerșetoare,
cât și pe calul cel rărciugos.
Dar, pentru că sfârșește prin a-i
accepta, va fi ajutat de aceștia. Va trece
proba craiului și va ca primi sfaturi testamentare să
se ferească de omul spân și de omul roș. Încalcă primul sfat
lăsându-se înșelat de spân. Ajuns la curtea lui Verde Împărat,
Harap-Alb trece prin trei probe: a salăților din grădina ursului, a
cerbului fermecat și a pețirii fetei Împăratului Roș.
Le trece cu ajutorul personajelor
adjuvante-calul, Sfânta Duminică, crăiasa albilelor, crăiasa
furnicilor, Gerilă, Setilă, Flămânzilă, Ochilă,
Păsări-Lăți-Lungilă. Cultivă calități și se îndrăgostește de fata Împăratului Roș.
Întors la curtea Împăratului Verde, este ucis de Spân și este înviat
de fata Împăratului Roș, eliberat astfel de puterea jurământului.
Răufăcătorul este pedepsit și restabilirea echilibrului este
încununată de nuntă și de o veselie care ține ani întregi.
Finalul are funcție
metatextuală-de ieșire din spațiul ficțional marcată de întoarcerea
la discrepanța socială: ”cine se duce acolo bea și mănâncă. Iar pe
la noi, cine are bani bea și mănâncă, iară cine nu, se uită și
rabdă.”
Harap-Alb este
caracterizat în mod direct, de catre narator, de către celelalte personaje sau prin
autocaracterizare. La inceput, personajul este cunoscut sub sintagma
de ,,fiul craiului” intrucat nu are o identitate definita, urmand ca
prin parcurgerea drumului initiatic sa-si gaseasca un nume.
Prin intermediul
autocaracterizarii, fiul craiului marturisește spânului: ,,din copilaria mea sunt
deprins a asculta de tata”. Batrâna care îl ajută, i se adreseaza cu
,,luminate craisor”, fiind convinsa ca tanarul are un destin
stralucit pe care trebuie sa-l implineasca. Ea îi evidențiază
calitățile morale , dar îl și dojenește numindu-l ,,slab de inger,
mai fricos decat o femeie”.
Fetele imparatului Verde ii recunosc meritele:
,,Harap-Alb, sluga lui, are o infatosare mult mai placuta si seamana
a fi mult mai omenos”, în opoziție cu Spânul: ”Vița de vie, tot în
vie, vița de boz, tot rogoz.”
Totodata,
Harap-Alb este caracterizat si in mod indirect, prin limbajul sau, fapte si comportament ,
relatia cu celelalte
personaje si chiar prin intermediul numelui sau. Fiu iubitor si
dornic sa obtina aprecierea tatalui, se supara si se intristeaza
cand vede rusinea acestuia, si se hotaraste să-i obtină aprobarea:
,,nu m-oi mai intoarce, să stiu bine ca m-oi intalni si cu moartea
in cale”.
Relatia cu celelalte personaje dezvaluie caracterul
nobil al lui Harap-Alb. Ajută micile vietăți fără să aibă nimic de
câștigat, își respectă cuvântul dat în detrimentul propriilor
interese. Pentru cele cinci personaje fantastice, ”era tovaras, era
partas la toate,(…) prietenos cu fiecare”.
Atmosfera de bucurie în care ne introduce Creangă ține
de nostalgia unor vremuri fericite. Conform viziunii pe care o
propune, lumea căzută în dezechilibru își va reface constant
organicitatea, construcția personajului principal oglindind această
concepție.