Leoaică tânără, iubirea
Nichita Stănescu
~ 1964 ~
Citat:
,,Poezia lui Nichita Stănescu e un imn involuntar, dedicat
Maiestății Sale Cuvântul și antinomiilor lui Necuvântul”
(Constantin Crișan)
Poetul
,,se face că se joacă cu niște jucării ce se cheamă univers,
destin, existență, iubire, moarte, singurătate”
(Eugen Simion)
Prezentându-și
concepția literară, într-un eseu din tinerețe, Nichita Stănescu scria: ,,clasicul
vede idei, romanticul sentimente, modernul vede deodată și ideile și
sentimentele, dar le vede cu cuvintele”. Conform poetului, arta este
o modalitate de cunoaștere, iar artistul este Demiurgul, poetul si
poezia devenind un tot, cuvintele fiind ipostaze ale existenței
poetului.
Ca și în cazul lui Lucian Blaga,
particularitățile volumelor de poezie ale lui Nichita
ilustrează evoluția liricii sale. Se discută despre
trei etape ale creației stănesciene, o primă etapă
fiind cea a exuberanței ( cuprinzând volumele: Sensul iubirii –
1960; O viziune a sentimentelor – 1964), a doua etapă face trecerea
spre lirismul interiorizat, reflexiv (cuprinde volumele: Dreprul la
timp – 1965; 11 elegii – 1966; Oul și sfera – 1967; Roșu vertical,
Laus Ptolemaei – 1968; Necuvintele – 1969; În dulcele stul clasic –
1970), a treia etapă de creație este cea de maturitate, în care
poetul ,,investighează actul artistic”.
Poezia
,,Leoaică tânără, iubirea” a apărut în volumul ,, O viziune a
sentimentelor” din 1964, în care Nichita Stănescu vizualizează iubirea ca sentiment, ca pe
o stare de extaz a eului poetic, reflectând astfel lirismul
subiectiv. Opera este considerată o capodoperă a liricii erotice
românești, individualizându-se prin transparența imaginilor și prin
proiecția cosmică, prin originalitatea metaforelor și simetria
compoziției.
Deoarece în
,,Leoaică tânără, iubirea” poetul Nichita Stănescu își
exprimă viziunea despre lume și viață, propriile convingeri despre
arta literară, despre menirea literaturii și despre rolul artistului
în societate, într-un limbaj literar care-l particularizaeză,
această opera literară poate fi considerată o
artă poetică.
Poezia
,,Leoaică tânără, iubirea” este o
confesiune lirică a poetului, o artă poetică erotică, în care poetul își exprimă viziunea
proprie despre lume, eul
liric apărând puternic marcat de intensitatea si forta unui puternic
sentiment uman, iubirea.
Poezia
,,Leoaică tânără, iubirea” de Nichita Stănescu se
încadrează în modernism prin faptul că poetul
reinterpretează un mit, iubirea metamorfozându-se într-o
,,leoaică tânără”, prin subtilitatea metaforei și insolitul imaginilor artistice,
metaforele si comparațiile fiind prea puțin obișnuite.
Tema operei este
constituită de consecințele pe care iubirea, care năvălește ca un
animal sălbatic în spațiul sensibilității poetice, le are asupra
raportului eului poetic atât cu lumea exterioară, cât si cu
sinele.
O primă secvență semnificativă pentru temă este
descrierea iubirii ca animal de pradă, iubirea având energii
ascunse, ce amenință universul cunoscut eului liric, leoaica
dobândind conotații simbolice, rămânând o iluzie strălucitoare în
deșertul lipsei de aspirații a oamenilor comuni.
O altă secvență semnificativă pentru tema poeziei
este cea din versurile : ,, ,, se făcu un cerc, de-a-dura,/ când mai
larg, când mai aproape,/ ca o strîngere de ape.”, în care
transformarea lumii în cerc, simbol al perfecțiunii, prin puterea
iubirii, face posibilă transcenderea spațiului tridimensional.
Titlul poeziei este
realizat printr-o metaforă în care transparența imaginii sugerează
starea de extaz la apariția neasteptată a iubirii, sentiment văzut
sub forma unui animal de pradă, agresiv și feroce,
,,leoaică tânără”, metafora fiind explicată chiar de poet prin apoziția ,,iubirea”.
Opera este structurată
chiar de către poet în trei secvențe lirice, corespunzătoare celor trei strofe.
În prima strofă este
exprimată vizualizarea sentimentului de iubire, sub forma unei
tinere leoaice agresive, cu efecte devoratoare asupra identității
eului liric:
,, Colţii albi mi i-a înfipt în faţă,/ m-a muşcat , leoaica,
azi de faţă.”
Pronumele de persoana I, ,,mi”, ,,mă”, potențează confesiunea eului
liric. Inocularea cu iubire schimbă coordonatele spațio-temporale
ale existenței: ,, m-a muşcat , leoaica, azi de faţă.”
Strofa a doua accentuează efectele apariției
sentimentului de iubire, forța si agresivitatea acestui sentiment
neașteptat reordonând întreg universul, într-un joc al cercurilor
concentrice, cercul fiind un simbol al perfecțiunii:
,, se făcu un cerc, de-a-dura,/ când mai larg, când mai
aproape,/ ca o strîngere de ape.”
Privirea si auzul, simboluri ale perspectivei subiective, ale
sinelui, înălțate ,,tocmai lângă ciocârlii” reflectă bucuria
supremă, superioritate unui sentiment perceput cu toate simțurile.
Evadarea se realizează în sus, exprimând intensitatea dorinței de
eliminare a materialității.
Cea de-a treia strofă ne readuce la imaginea inițială,
a unei leoaice arămii ,,cu mișcările viclene”, metaforă pentru
iubirea agresivă, dar care se insinuează , devenind devoratoate.
Simțurile se estompează, iubirea transformă, schimbă , aduce
confuzie: ,, Mi-am dus mâna la sprînceană,/ la tâmplă şi la bărbie,/
dar mâna nu le mai ştie.”. Iubirea aduce ,,strălucire” unei vieți
asemănate cu un ,,deșert” și, ca formă a spiritului, dă energie și
profunzime vieții: ,, încă-o vreme,/ și-ncă-o vreme....”, această
sintagmă relevând dorința de prelungire la nesfârșit a clipei.
În ceea ce privește
prozodia, poezia este alcătuită din 25 de versuri ( cu metrica variabilă și
cu măsură inegală), împărțite chiar de către autor în trei strofe,
al căror ritm interior redă fluxul ideilor.
Imaginile poetice ale
operei ,,Leoaică tânără, iubirea” de Nichita Stănescu se
individualizează prin transparență, dinamism si sugestie, metaforele
si comparațiile fiind neobisnuite:
,, curcubeu tăiat în două”, ,, ca o strîngere de ape.”, ,,
deşert în strălucire”, fiind semnificative pentru iubire, întreaga poezie putând fi
astfel concentrată într-o unică metaforă.