Baltagul
Vitoria Lipan - Caracterizare
~ 1930 ~
Sadoveanu este un
scriitor realist cu viziune romantică , un povestitor creator de
arhetipuri, mai degrabă un mare rapsod, un poet epic al literaturii
noastre, decât un prozator propriu-zis. Romanul ”Baltagul”(1930),
apărut în etapa deplinei maturități artistice a autorului, este
considerat roman tradiționalist din punctul de vedere al invenției
narative, caracterizat de obiectivitate, concizie și armonie
compozițională.
Personajul central este fără îndoială
Vitoria, al cărei nume reprezintă un semn al izbândei inteligenței,
spiritului de dreptate și adevăr. Ea este personaj exponențial,
purtătoare a trăsăturilor sufletului aspru și tenace al muntenilor.
Eroină absolută, care polarizează acțiunea în jurul ei, este unul
dintre cele mai bine conturate personaje feminine din literatura
noastră.
– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al
personajului ales, prin raportare la conflictul/conflictele
textului narativ studiat;
Social, ea este femeia puternică și aprigă de la munte, capabilă
să
conducă gospodăria în lipsa soțului. Dintr-o familie cu dare de
mână, are piei de miel în pod, oi în munte, parale într-un cofăiel
cu cenușă, plătește argatul și pe cei care îi oferă
serviciile-preot, negustori, cârciumari. De asemenea, își asumă
statutul de văduvă cu demnitate și hotărâre.
Psihologic și moral, ea este expresia unei credințe străvechi,
care se manifestă
într-o anumită structură psihică și înțelegere a vieții și a
datinilor. Dovedește în diferitele împrejurări prin care trece
luciditate, inteligență, spirit întreprinzător și practic, stăpânire
de sine. Păstrătoare a tradițiilor-” Îți arăt eu coc, valț și bluză,
ardete-ar focul să te arză!”- îi declară Minodorei- , acceptă
pragmatic să vorbească la telefon, lasă pe Gheorghiță să
călătorească cu trenul. În relația cu ceilalți, este mamă puternică,
soție iubitoare, respectă regulile comunității, propriile reguli
precum și legile ancestrale, scrise în semnele vremii.
Gheorghiță este un personaj în formare. Social, el trece de la statutul de fecior interesat de
hore și
șezători, protejat de părinți, la acela de cap al familiei,
înlocuitor al tatălui ucis. De la început se bucură de încrederea
părinților, având responsabilități clare în familie, dar are
îndoieli cu privire la asumarea altora noi, care îi depășesc vârsta.
Ca bărbat, el are posibilitatea de a pleca și a cunoaște lumea,
Minodora trebuie să rămână lângă casă.
Psihologic și moral, Gheorghiță parcurge un drum al inițierii,
învățând să cunoască
oamenii și să găsescă puterea de a acționa conform dreptății.
Îndoiala și teama fac loc treptat hotărârii. Dacă la început este
dependent de voința mamei și se simte inferior acesteia, în final
acționează independent, săvârșind actul justițiar.
– evidenţierea unei trăsături a personajului ales, ilustrată
prin două episoade/citate/secvenţe comentate
Observația incisivă este o
trăsătură definitorie a personajului pe care
Gheorghiță o scoate în evidență : ”Mama asta trebuie să fie
fărmăcătoare: cunoaște gândul oamenilor… ”
Un episod ilustrativ pentru această trăsătură/ relația
între personaje/ este incipitul romanului. Vitoria este portetizată
ca o femeie încă frumosă, ageră în vorbă și în faptă, care apără
ferm cuviința amenințată de tendințele cosmopolite ale fetei
Minodora. Bună cunoscătoare a naturii umane, îi spune lui
Gheorghiță: ” Eu te citesc pe tine, măcar că nu știu carte.”; ”toate
pe lumea asta arată ceva”.
În finalul scenei, leagă întârzierea lui Nechifor de constatarea
cu înfrigurare a
semnelor rău- prevestitoare: visul cu Nechifor întors către apus,
peste o revărsare de ape, cântatul cocoșului o singură dată, a
plecare, întunecarea neașteptată a cerului, înrăutățirea vremii.
O altă secvență relevantă pentru personaj este cea
finală, în care Vitoria, veritabil ”Hamlet feminin”, reconstituie
crima și împlinește aproape ritualic dreptatea și rânduiala
tulburate pentru o vreme. Eroină tragică, stăpânește prin
inteligență, voință, tenacitate, arta disimulării, tactică
psihologică pe toți participanții la praznic pentru a determina
deconspirarea răufăcătorilor.
Țese aluzii, provoacă pe Calistrat
Bogza, analizează baltagul și povestește despre mort ca și cum ar
avea o comunicare neștiută cu el. În punctul culminant, repovestește
crima și împinge pe Gheorghiță la săvârșirea actului justițiar.
Intransigența aparține eroilor sadovenieni prin imperative morale
ancestrale: ”Cine ucide om- spune un personaj- nu se poate să scape
de pedeapsa dumnezeiască”.
– prezentarea a două elemente ale textului narativ,
semnificative pentru personaj ( de exemplu: actiune, conflict,
relatii temporale si spatiale, incipit, final, constructia
subiectului, particularitati ale compozitiei, perspectiva
narativă, tehnici narative, modalităţi de caracterizare, limbaj
etc. );
În ceea ce privește
modurile de expunere prezente,
narațiunea este preponderentă, pasajele descriptive fixează diferite aspect ale cadrului sau
elemente de portret fizic, individual ( portretele Vitoriei și al
lui Gheorghiță), și colectiv ( muntenii ,,locuitorii de sub brad”).
Narațiunea este nuanțată de secvențele dialogate sau
de replici ale Vitoriei, cum este laitmotivul rostit de femeie în
căutarea sotului, la fiecare popas: ,,Nu s-a oprit cumva…astă-toamnă
un om cu un cal negru țintat în frunte? Mie să-mi spuneți cine ați
văzut un om de la noi, călare, pe-un cal negru țintat în frunte și-n
cap cu căciulă brumărie.”
Timpul derulării acțiunii este vag precizat,
întâmplările petrecându-se din toamnă până în primavară, ,,aproape
de Sf. Andrei”, ,,În Postul Mare”. Cadrul acțiunii este satul Măgura
Tarcăului, zona Dornelor și a Bistritei, dar si cea de câmpie,
Cristești, în Balta Jijiei. Fiind un roman realist, pentru
veridicitate, traseul urmat de Vitoria si Gheorghiță conține
toponime existente pe hartă. Romanul este de asemenea o scriere
ficțională cu valențe mitice, astfel romancierul imaginează satul
Lipanilor și alte toponime simbolice: satul Doi Meri, râul Neagra.
Romanul este structurat in
șaisprezece capitole, cu acțiune desfășurată cronologic, urmărind momentele acțiunii.
Prima parte, capitolele I-VI, prezintă frământările
Vitoriei în
așteptarea soțului și pregătirile de drum, incluzând expozitiunea
(prezentarea satului Măgra Tarcăului, portretul fixic al Vitoriei
care își așteaptă soțul) și intriga (frământările femeii și
pregătirile de drum).
Partea a doua, capitolele VII-XIII, conține
desfăsurarea acțiunii și prezintă drumul parcurs de
cei doi în căutarea lui Nechifor Lipan. Ei întâlnesc
un botez si o nuntă, elemente ce prevestesc îmnormântarea din final.
Partea a treia, capitolele XIV-XVI, prezintă sfârșitul
drumului, ancheta poliției, îmnormântarea, parastasul, pedepsirea
ucigașilor. Punctul culminant este reprezentat de
reconstituirea fidelă a scenei crimei făcută de Vitoria, care-I
surprinde chiar și pe
ucigașii Ilie Cuțui și Calistrat Bogza.
Deznodământul îl surprinde pe Bogza cerându-i iertare ,,femeii
mortului” si faptul că viața merge înainte, Vitoria plănuind ce se
va întâmpla de acum încolo în familie.
Vitoria Lipan este un
veritabil ”Hamlet feminin”, personaj complex, din categoria ”oamenilor tari”(Constantin
Ciopraga). Ea este exponentul omului de la munte, depozitar al unei
filozofii și al unei mentalități ancestrale.