Lacustră
George Bacovia
~ 1916 ~
Citat:
Despre G. Bacovia, N. Manolescu afirma ca este simbolist prin
formatie, dar care isi depaseste epoca apartinand poeziei
moderne ca unul dintre marii precursori.
Poezia
"Lacustră" face parte din volumul de debut,
"Plumb", apărut în 1916 şi este emblematică pentru atmosfera
dezolantă specifică liricii lui George Bacovia, exprimând prin
simboluri şi sugestii trăirile şi stările sufleteşti ale poetului.
"De-atâtea nopţi aud plouând,
Aud materia plângând....
Sunt singur, şi mă duce-un gând
Spre locuinţele lacustre.
Şi parcă dorm pe scânduri ude,
în spate mă izbeşle-un val -
Tresar prin somn, şi mi se pare
Că n-am tras podul de la mal.
Un gol istoric se întinde,
Pe-aceleaşi vremuri mă
găsesc....
Şi simt cum de atâta ploaie
Piloţii grei se prăbuşesc.
De-atâtea nopţi aud plouând,
Tot tresărind, tot aşteptând....
Sunt singur şi mă duce-un gând
Spre locuinţele lacustre."
Tema poeziei ilustrează condiţia nefericită a poetului
într-o lume ostilă, meschină, incapabilă să înţeleagă arta
adevărată, prin folosirea motivelor specific bacoviene ca motivul
singurătăţii, al nevrozei, al golului sufletesc, motivul ploii, al
terorii de apă, iar muzicalitatea versurilor, dată de verbele la
gerunziu, exprimă sentimentul de claustrare a eului liric în această
lume sufocantă, apăsătoare.
Ideea poeziei o
constituie starea de dezolare şi disperare ă poetului, dată de
imposibilitatea de adaptare şi de supravieţuire într-o lume
mediocră, superficială, supusă degradării morale şi materiale.
Poezia este
alcătuită din patru catrene dispuse
într-o simetrie perfecta, prima strofă este reluată în finalul
poeziei, schimbându-se numai versul al doilea, pentru a accentua
scurgerea implacabilă a timpului şi solitudinea omului în societatea
ostilă şi apăsătoare.
Discursul liric este
construit pe două planuri suprapuse; unul exterior, al lumii
materiale şi al naturii, şi planul interior, al vieţii psihologice,
al trăirilor dezolante resimţite în profunzimea sufletului unui
artist care nu se poate adapta realităţii ostile.
Semnificaţia titlului. Simbolul "lacustră" are
drept corespondent în
natură o locuinţă temporara şi nesigură, construită pe apă şi
susţinută de patru piloni, ceea ce sugerează faptul că eul poetic
este supus pericolelor, de aceea se autoizoleazâ, devenind un
însingurat în societatea de care fuge.
Strofa întâi exprimă
simbolic ideea de atemporalitate existenţială ca stare de permanenţă
sâcâitoare a eului liric, "De-atâtea nopţi", poetul percepe direct,
"aud", ploaia care este" atât de distrugătoare de materie, încât
efectele sunt apocaliptice ("Aud materia plângând"), întreg
Universul trăieşte un dramatism sfâşietor.
Motivul solitudinii este ilustrat aici prmtr-o stare
de singurătate dorită de poet, sintagma "sunt singur" simbolizând o
existenţă solitară asemâriătoare cu imaginea locuinţelor lacustre.
Strofa a doua este
dominată de simboluri psihologice exprimate prin verbe ce exprimă
inceritudinea, nesiguranţa, spaima de dezagregare a materiei sub
acţiunea distrugătoare a apei:
"parcă dorm", "tresar", "mi se parc", iar scândurile ude sugerează nevroza poetului ca efect al
pericolului de prăbuşire spirituală iminentă.
Panica şi spaima provocate de izbitura brutală şi
neaşteptată a valului ("în spate mă izbeşte-un val") sunt amplificate până la disperarea eului
liric din pricina
solitudinii ce se simte ameninţată de un eventual pericol: "Tresar
prin somn şi mi se pare/ Ca n-am tras podul de la mal."
Strofa a treia amplifică starea de nelinişte, de
angoasă şi spleen a poetului prin dimensiunile majore ale istoriei
ca unic reper al existenţei umane, "Un gol istoric se întinde", care
dispare, devine hău, neant, infinit, totul se destramă, singura
certitudine ("simt") fiind prăbuşirea, dezagregarea iminentă a
Universului sub acţiunea dezintegratoare a apei: "Şi simt cum de
atâta ploaie/ Piloţii grei se prăbuşesc."
Ultima strofă este
reluarea primei strofe, în care este schimbat numai versul al
doilea, "Tot tresărind, tot aşteptând", pentru a sugera atemporalitatea, veşnicia şi eternizarea
stării
de copleşitoare dezolare, de disperare apoteotică a eului poetic din
cauza permanentelor pericole ce pândesc continuu existenţa
spirituală a lumii.
Poezia "Lacustră" este simbolistă prin sugestii,
simboluri şi stările sufleteşti specifice liricii bacoviene:
plictisul, dezolarea, nevroza, disperarea, spleen-ul, spaima, făcând
ca această creaţie să fie o confesiune lirică.
Prezenţa persoanei I, inclusă în desinenţa verbelor, sporeşte
confesiunea eului liric
implicat total şi definitiv în starea dezolantă care pune stăpânire
decisiv şi implacabil pe sufletul poetului.
Simbolul dominant în
poezie este "lacustră", Care are drept corespondent în natură o
locuinţă co^truită de om pe apă şi susţinută pe patru piloni, o
construcţie supusă iminent prăbuşirii, prin putrezirea stâlpilor de
susţinere.
De asemenea, o astfel de locuinţă
este una provizorie,
singurătatea este totală, dar în acelaşi timp, omul este ferit aicide pericolele ce-l
pândesc în pustietate (animale sălbatice, intemperii etc.). Lacustra
simbolizează, aşadar, o solitudine dorită, o autoizolare totală,
care va duce inevitabil la prăbuşirea spirituală a eului poetic.
Apa este un simbol al
dezintegrării materiei, spre deosebire de semnificaţia pe care o are
laMihai Eminescu, unde izvoarele, lacul sunt dătătoare de viaţă. Apa
bacoviană acţionează încet, dar sigur, dezagregând spiritualitatea
creatoare, printr-o serie de simboluri sugestive: ploaia, malul,
valul, scândurile ude.
Muzicalitatea este dată
de verbele, numeroase în poezie, care se află la prezent,
"aud", "sunt", "mă duce", "dorm", "mă izbeşte", "tresar", "mi se
pare", "sev întinde", "mă găsesc", "simt", "se prăbuşesc" şi
simbolizează eternizarea stării de dezagregare, moartea lentă,
sfârşitul implacabil.
Gerunziul verbelor auditive, "plouând", plângând"
sugerează tristeţea profundă, disperarea şi starea de nevroză, care
constituie estenţa simţirii poetice.
Limbajul artistic este ilustrat prin tonul elegiac al
poeziei, ce reiese din stările de disperare, spaimă, nevroză,
solitudine ale poetului. Rima este dată de cuvinte cu sonoritate
surdă, "plouând", "plângând", "gând", de cuvintele-simbol ce
sugerează apa ca principiu cosmic de dezintegrare: "ude", "val",
"mal".
Poezia lui
George Bacovia se înscrie în estetica simbolistă,
sugerând o realitate a sufletului, a trăirilor interioare prin
intermediul simbolurilor, sugestiei, muzicalităţii versurilor,
concentrând o puternică încărcătură emoţională.
George Bacovia creează în întreaga sa lirică o
"atmosferă de copleşitoare dezolare, de toamne reci, cu ploi
putrede, o atmosferă de plumb, în care pluteşte obsesia morţii şi a
neantului, o decompunere a fiinţei organice." (Eugen Lovinescu).