Enigma Otiliei
Costache Giurgiuveanu - Caracterizare
~ 1938 ~
– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al
personajului ales, prin raportare la conflictul/conflictele din
romanul studiat;
Costache Girgiuveanu e personajul central al romanului
Enigma Otiliei, către care converg toate energiile, din motive şi
interese diferite: Otilia îl iubeşte, Felix îl simpatizează pentru
că îl iubeşte Otilia şi are compasiune faţă de el, Pascalopol îl
ocroteşte pentru că e tutorele Otiliei, clanul Tulea şi Stănică
Raţiu îi vânează averea. Conflictul moştenirii îl are ca
protagonist, atitudinea personajului temătoare şi oscilantă
potenţând anvergura acestui conflict.
Statutul social al
bătrânului este unul ascuns cu străşnicie în spatele aparenţei de
nevolnicie şi umilinţă. Deţinător al unui număr de imobile şi
proprietăţi, moştenitor al averii mamei Otiliei şi administrator al
celei a lui Felix, în jurul dimensiunilor averii sale circulă
zvonuri şi fabulaţii, confirmate atunci când îi arată lui Pascalopol
suma ce doreşte să i-o lase Otiliei. Frate al Auricăi, tată vitreg
al Otiliei, unchi al lui Felix, el este „ruda bogată” cu bizarerii
de comportament a tuturor.
Psihologic, Giurgiuveanu este tipul clasic al avarului, umanizat
de
sinceritatea sentimentelor faţă de fiica sa vitergă, Otilia
Mărculescu, şi de vaga afecţiune sau simpatie ce o poartă
celorlalţi. Având ca modele pe Hagi Tudose, în literatura română,
sau pe bătrânul Grandet, în opera lui Balzac, Costache Giurgiuveanu
este, comparativ cu aceştia, un personaj mai complex, capabil de
iubire dezinteresată, cu insinctul de conservare intact, dar fără a
putea să-şi depăşească mania. „Să munceşti, să strângi. Asta-i toată
filizofia.”-formulează personajul crezul său în viaţă.
Moral, Călinescu zugrăveşte un avar simpatic, un bătrânel
lamentabil şi
meschin, un frate circumspect şi un tată-copil, care trăieşte cu
teama de a nu fi jefuit, dar şi cu dorinţa de a fi un ocrotitor. Din
perspectiva Otiliei, lui Felix sau a lui Pascalopol, Giurgiuveanu
este, în fond, un om bun, dar cu „ciudăţeniile sale”.
– evidenţierea unei trăsături a personajului ales, ilustrată
prin două episoade/citate/secvenţe comentate;
Trăsătura primordială a personajului este avariţia. Ea este prefigurată de aspectul exterior şi
interior al casei de
pe Strada Antim în care locuieşte. Pentru Balzac, o casă e un
document sociologic şi moral. Arhitectura, cu amestecul influenţelor
incompatibile, executate în materiale precare, aflate în diferite
stări de degradare, sugerează incultura, snobismul, zgârcenia şi
delăsarea-” zidăria era crăpată şi scorojită”, „crăpăturile lungi şi
neregulate ale pereţilor dădeau încăperii un aer de ruină şi
răceală”.
Corelată cu aceste detalii ale
spaţiului, ţinuta bătrânului ilustrează mania sa de a
reduce orice cheltuială: poartă ghete de gumilastic, ciorapi plini
de găuri, nădragi prinşi cu sfoară. Avariţia personajului e o
obişnuinţă, o natură, dovedită de primele replici din debutul
romanului, ambele negaţii defensive: „Nu-nu-nu ştiu…nu stă nimeni
aici…nu cunosc”; „N-n-n-n-am!”
Un alt episod care
subliniază avariţia personajului se află în capitolul XVIII. Moş
Costache suferă un atac de congestie cerebrală şi este imobilizat la
pat. Desfăşurarea este, de asemenea, scenică. Ochiul naratorului
urmăreşte cu atenţie gesturile avarului, preocupat de cheile sale,
plătind cu greu doctorul, neputiincios în faţa atacurilor familiei
Tulea şi ale lui Stănică la adresa bunătăţilor culinare ascunse cu
grijă, cu spiritul negustoresc neadormit, oferind în final lui
Weissmann o seringă contra cost cu care să-i facă injecţie.
Edificat asupra intenţiilor clanului
Tulea,
Giurgiuveanu hotărăşte să-i lase o sumă importantă
Otiliei, dar amână din nou să o facă în fapt. Imaginea cea mai
revelatoare a destinului personajului este aceea în care bătrânul
este surprins, noaptea, de Stănică, „stând foarte grav pe un vas de
noapte, cu cutia de tinichea sub braţ şi cu cheile într-altă mână”,
sugerând mecanica de neclintit a sufletului său.
– ilustrarea a două componente de structură, de compoziţie şi de
limbaj ale nuvelei studiate, semnificative pentru construcţia
personajului ales (de exemplu: acţiune, conflict, relaţii
temporale şi spaţiale, construcţia subiectului, perspectivă
narativă, modalităţi de caracterizare, registre stilistice,
limbajul personajelor etc.);
Există
două planuri narative principale: un plan ce urmăreste
lupta clanului Tulea de a pune mâna pe averea lui Costache
Giurgiuveanu; un alt plan prezintă destinul lui Felix Sima care,
rămas orfan, vine la București pentru a studia medicina, Costache
Giurgiuveanu fiindu-i tutore. Celelalte planuri, secundare, susțin
imaginea amplă a societății citadine a vremii.
Perspectiva narativă este una obiectivă, realizată prin narațiunea la persoana a III-a, un
narator
obiectiv, detașat. Naratorul omniscient știe mai multe
decât personajele sale și, fiind omniprezent, le controlează ca un
regizor.
Ca moduri de expunere se observă folosirea
predominantă a narațiunii, succesiunea secvențelor narative fiind redată prin înlănțuire.
Dialogul conferă veridicitate și concentrare epică,
iar descrierea spațiilor și a vestimentației susține impresia de
univers autentic (mimesis), prin observatie și notarea detaliului
semnificativ, descrierea devine mijloc de
caracterizare indirectă/ de conturare a caracterelor.
Incipitul romanului realist fixează veridic cadrul
temporal ,
,,într-o seară de la începutul lui iulie 1909”, și spațial (descrierea străzii Antim, a
arhitecturii casei lui
moș Costache, a interioarelor), prezintă personajele principale și
sugerează conflictul.
Finalul este unul închis, prin rezolvarea conflictului
(Olimpia este părăsită de Stănică, Aurica nu-și poate face o
situație, Felix o pierde pe Otilia) și este urmat de un epilog .
Simetria incipit – final se realizează prin descrierea străzii și a
casei lui moș Costache, din perspectiva lui Felix, care este un
intrus în familie, în momente diferite ale existenței sale: în
adolescență și aproximativ zece ani mai târziu, ,,după război”.
Prin
Costache Giurgiuveanu autorul reușește să creeze un
personaj convingător, care depășește schematismul tiparului său.