Patul lui Procust
Camil Petrescu
~ 1933 ~
Citat:
Sufletul omenesc este alcătuit în afară de instincte şi dintr-o
funcţie creatoare de iluzii, despre care nu poţi să ştii când
devin autosugestii şi orice sinceritate trebuie suspectată numai
cu măsură.
(Camil Petrescu)
"Patul lui Procust", cel de-al doilea roman al lui Camil
Petrescu, apare in
1933 februarie la Editura
"Nationala Ciolnei" in doua volume.
Aparut la numai trei ani dupa
"Ultima nopate de dragoste, intaia noapte de razboi", acesta constituie un eveniment deosebit,
cu totul novator pentru
literatura romana, consolidand astfel romanul romanesc modern.
Novator al
autenticitatii, substantialitatii si al relativismului,
Camil Petrescu realizeaza in acest roman adevarate
dosare de existenta, toate fiind confesiuni de constiinta, pe care
fiecare personaj-narator le face fireste la persoana I pe baza
reflectarii realitatii in propria constiinta. Despre acest roman
criticul Nicolae Manolescu opina ca e o forma de garantare a
autenticitatii realitatii si impresiilor, inraurita de Stendhal si
de Gide, creatorii dosarului de existente.
Daca in "Ultima noapte de dragoste,
intaia noapte de razboi", autorul se substituie personajului Stefan
Gheorghidiu, ilustrand realitatea printr-o singura constiinta, in
"Patul lui Procust", vocea autoriala se face auzita prin fluxul constiintei
personajelor-naratori, care se confeseaza si anume: Fred Vasilescu,
G.D.Ladima, Doamna T, Emilia Rachitaru, a celorlalte personaje
secundare: Penciulescu, Ciobanoiu si a autorului insusi, toate
exprimand, intr-o unitate evidenta, viziunea artistica a lui
C.Patrescu.
Romanul este alcatuit
din note care subtiaza si concureaza textul principal.
Aceste note corespund programului enuntat de scriitor: In mod simplu
voi lasa sa se desfasoare fluxul amintirilor. Dar daca tocmai cand
povestesc o intamplare, imi aduc aminte, pornind de la un cuvant de
o alta intamplare? Nu-i nimic, face un soiu de paranteza.
Modalitatea narativa se remarca, prin prezenta
marcilor formale ale naratorului, de unde reiese apropierea acestuia
de evenimente, pana la substituirea lui de catre personaj.
Perspectiva temporala este discontinua, bazata pe alternanta temporala a aevenimentelor, pe
dislocari sub
forma de flash-back si feed-back.
Perspectiva spatiala reflecta un spatiu real, casa
Emiliei, redactia ziarului, etc., dar mai ales un spatiu imaginar
inchis, al ramantarilor, chinurilor si zbuciumului din constiinta
personajelor.
Ca modalitate estetica, se manifesta memoria afectiva, cea care
aduce, in timpul obiectiv
al relatarii intamplarilor petrecute in timpul subiectiv al
amintirilor. Structura romanului este complexa, determinand compozitia pe mai multe planuri
narative care se
intersecteaza si se determina reciproc:
trei scrisori ale doamnei T. adresate
autorului, jurnalul lui Fred Vasilescu, cu o confesiune care
cuprinde si scrisorile lui G.D.Ladina si comentariile Emiliei
Rachitaru, fiind partea cea mai extinsa din roman si avand titlu
"Intr-o dupa amiaza de august, Epilog I care apartine lui Fred
Vasilescu, Epilog II subintitulat "Povestit de autor, apartinand
scriitorului insusi cat si notele de subsol care expliciteaza si
incheaga intr-un tot unitar planurile narative ale romanului.
Tema romanului ilustreaza
problematica fundamentala a prozei camilpetresciene, drama
iubirii si drama intelectualului lucid, inflexibil si intransingent, insetat de atingerea
absolutului in
iubire si in demnitate umana.
Elementele de noutate estetica ale romanului
camilpetrescian sunt bine conturate in roman: substantialitatea este
evidenta prin cele doua aspecte ale existentei umane, iubirea si
demnitatea, ralativismul este prezent prin viziunea diversificata a
iubirii si demnitatii, reflectate diferit in constiinta mai multor
personaje, autenticitatea este receptarea realitatii in propria
constiinta, de catre fiecare personaj in parte dosare de existenta.
Naratiunea se face la persoana I fiind modul de
relatare al fiecarui erou care se confeseaza.
Stilul anticalofil presupune exprimarea concisa si
exacta a ideilor, trairilor, conceptiilor ca intr-un proces verbal.
Titlul este o metafora, "Patul lui Procust" face trimitere directa
la o poveste mitologica din antichitate, conform careia talharul
Procust din Atica aducea oaspeti la han si ii silea sa incapa
perfect in singurul pat existent, socotit de el ca spatiu real.
Orice nepotrivire a calatorului in
patul lui Procust, atragea dupa sine ciuntirea omului, daca acesta era prea lung,
sau, dimpotriva, intinderea lui, daca acesta era prea scurt, pana
cand individul se potrivea exact masurarii impuse.
Titlul romanului
imagineaza societatea ca pe un pat al lui Procust, ca spatiu
limitat, in care valorile intelectuale si orice aspiratie catre un
ideal respins de societate sunt ostracizate. Ea impune tuturor
oamenilor un tipar fix de existenta si oricine se abate de la
regulile sociale stricte este supus deformarilor chinuitoare, carara
nu le rezista.
Dupa cum insusi
autorul marturisea, actiunea romanului are loc, "in
sens strict [] intr-un pat" care constituie o ambianta pentru
ilustrarea vietii literare, politice si financiare a societatii
romanesti, intre anii 1926-1928.
Inceputul este realizat
printr-o adresare directa, constand in mustrarile pe care doamna T
le face autorului si pe care aceasta le explica in subsolul primei
pagini.
Sub aparenta unui tanar
superficial, pe care “banda” il considera valoros pentru ca era
plini de bani, boem, snob si prost, Fred este un intelectual lucid,
ce dezvaluie acea vibratie melodioasa, calma pe care o au toti
oamenii, fruntasi adevarati in activitatea lor, orisicare ar fi
ea:arta, politica, militarie, acrobatie, dans modern, destin de Don
Juan sau box”.
Fred considera ca
trebuie sa traiasca in mod direct ceea ce i-a comandat amorul
propriu, experienta traita constituid un adevarat
“memoriu de cariera”.El isi ascunde adevarata natura spirituala, intrucit in esenta,
contrasteaza flagrant cu mediul inconjurator, cu lumea superficiala
al carei stil l-a adoptat, prefacindu-se ca apartine societatii
moderne, meschine si dominante de parvenitism.
Cu toate ca este indragostit total si
definitiv de doamna T, Fred o evita, fiind capabil sa paraseasca o
femeie care-i este superioara, probabil din cauza aceluiasi orgoliu
se
indivualizeaza personajele lui Camil
Petrescu.Dragostea pentru doamna T, ramine o enigma, iar moartea lui
in accidentul de avion poate fi si o sinucidere, motivul fiind
ascuns cu grija, ca si in cazul lui Ladima.
Ambele destine, al lui Ladima si al lui Fred, sunt dramatice prin
intensitatea
iubirii, desi una reprezinta imaginea rasturnata a celeilalte:
Ladima trebuie sa-si diminueze capacitatea spirituala,
sa coboare la nivelul vulgaritatii Emiliei, Fred, dimpotriva, simte
ca este sub iubirea superioara doamnei T, temindu-se ca n-ar putea
da atit de multa dragoste cita I se cere.
Legatura celor doua
destine este intimplatoare, prin scrisorile lui Ladima, pe care Fred
le citeste cutremurat, intelegind dincolo de cuvinte tragedia
prietenului sau, cu care altmiteri, comunicase, printr-un flux
spiritual, dincolo de ratiune : “Era singurul pe lume caruia i-as fi
incredintat taina, pe care n-o stiu nici parintii mei, faptul
cimplit care este cancerul vietii mele, care ma face sa fug de-o
femeie iubita.Posibilitatea de a povesti cuiva cit sufar m-as fi
usurat poate ca filtrarea singelui”.
Reactia lui de
a fura scrisorile lui Ladima, care, chiar dupa moartea acestuia, l-ar fi putut compromite ,
este determinata de simtul onoarei de a pastra secretul rusinos al
omului pe care-l cunoscuse demn si incapabil de compromisuri,
inflexibil.
Personalitatea lui Fred
Vasilescu se mentine enigmatica, sfirsitul sau pendulind intre
accident de avion si sinucidere. El moare brusc, a doua zi dupa
predarea caietelor in care confesiunile lui sunt o permanenta
autointrospectie, ca si cind scrisul l-ar fi ajutat sa se izbaveasca
de suferinta prin analiza lucida a “cancerului” vietii lui,
iubirea.
Taina iubirii lui
reintra, prin moartea eroului, in circuitul marilor taine ale
Universului: “Taina lui Fred Vasilescu merge poate in cea
universala, fara niciun moment de sprijin adevarat, asa cum , singur
a spus-o parca, un afluent urmeaza legea fluviului”. Fraza care
incheie romanul, ca o concluzie ideatica sugestiva pentru conceptia
estetica a lui Camil Petrescu.
Nu se poate face
o delimitare transanta intre scrierile publicate de
Camil Petrescu dupa cel de-al doilea razboi mondial si cele aparute
anterior. Scriitorul si-a convins inca de la primele lui manifestari
cititorii ca nu trebuie confundat cu un simplu producator de carti,
livrate in ordine cronologica, ca actul creatiei este pentru el o
experienta existentiala, care il angajeaza total.