Plumb
George Bacovia
~ 1916 ~
Citat:
Fiecărui sentiment îi corespunde o culoare. Acum în urmă m¬-a
obsedat galbenul, culoarea deznădejdei…În plumb văd culoarea
galbenă. […] Plumbul ars e galben. Sufletul ars e galben. […]
Altădată, în Plumb, pe lângă impresia colorată, mai simțeam alta
static, de greutate. Plumbul apasă cel mai greu pe om… Cât
privește despre mine am fost și rămân un poet al decadenței
. ( Interviu al poetului în revista Viața literară)
Opera “Plumb” de George
Bacovia deschide volumul de debut al poetului, cu același titlu, apărut în 1916,
volum ce trece aproape neobservat în epocă din două motive. Unul
ar fi pregătirile pentru intrarea României în primul război mondial,
iar celălalt se referă la faptul că majoritatea poeziilor fuseseră
deja publicate în reviste ale vremii.
Poezia se înscrie în
universul liric specific bacovian, descriind” […] o atmosferă de plumb, în care pluteste obsesia
morții și a nentului[…] “. (Eugen Lovinescu)
Deoarece în
“Plumb” poetul George Bacovia iși exprimă viziunea
despre lume și viață, într-un limbaj literar care-l
particularizaeză, această opera literară poate fi considerată o
artă poetică.
“Plumb”, de George Bacovia, se înscrie în lirica simbolistă prin:
folosirea simbolurilor, tehnica repetițiilor, cromatica și prin dramatismul trăirii eului
liric, dramatism sugerat prin corespondența celor două planuri,
uman-universal (materie-spirit).
Titlul operei este
simbolul plumb, cuvânt ce are drept corespondent în natură
metalul ale cărui trăsături sugerează stări
sufletesti, atitudini poetice: apăsare sufletească, angoasa,
universul monoton, închiderea definitivă a spațiului existențial.
Tema poeziei este
constituită de condiția de damnat a poetului într-o societate
meschină, care nu-l înțelege, o societate superficială, ce nu poate
aprecia valoarea artei adevărate.
O primă imagine poetică reprezentativă pentru temă
este aceea a mediului închis, sufocant al cimitirului. Cromatica
cenușie, opacizată se asociază cu sentimentul dezolării, al
depresiei acutizate, fără posibilitate de eliberare.
”Dormeau adânc sicriele de plumb/ Și flori de plumb și funerar
vestmânt”.
Multe poezii bacoviene încep cu caii-putere ai verbului.
” Dormeau”, la imperfect, alături de epitetul ”adânc” sugerează
nemișcarea, încremenirea într-o durată nedeterminată. Imaginile
vizuale, în structura antitetică- flori -gingăție, viață- de plumb-
natură mineralizată, moartă, sunt completate de imagini auditive cu
sonorități lugubre sau tactile ( sinestezii) ce subliniază
amenințarea sfârșitului: ” și era vânt”, ”și scârțâiau coroanele de
plumb”. Tabloul culminează cu claustrarea în spațiul cavoului,
ilustrare a ”sfârșitului continuu bacovian”.
A doua imagine semnificativă este cea simbolică a
”amorului de plumb” ce apare în strofa a doua, unde
atenția eului liric se transferă în plan interior, tonul devenind
confesiv. Metafora ”amorul meu de plumb” sugerează ” mineralizarea”
sentimentului, apăsarea pierderii iubirii. Imaginea sinestezică ”
dormea întors…și-am început să-l strig…” amintește motivul folcloric
al morții ca întoarcere către apus.
El se asociază cu un efort disperat al eului liric de recuperare a
sentimentului. Metafora finală ”și-i atârnau aripile de plumb” pune
în opoziție zborul și căderea ca pierdere definitivă a speranței.
Idea poetică se referă
la starea de melancolie și la solitudinea poetului care se simte
incătușat, sufocat spiritual în această lume, în care se simte
închis definitive, fără a avea vreo solutie de evadare.
Textul este structurat în
două catrene, construite pe baza lexemului plumb, reluat în sase dintre cele
opt versuri, ce corespund celor două planuri ale realității, cel
exterior, obiectiv, simbolizat de cimintir, si cel interior,
subiectiv, simbolizat de sentientul de iubire, invocate cu
disperare.
Incipitul operei este
marcat de imperfectul verbului (“dormeau”), care sugerează absența
trăirilor interioare și actiunile nefinalizate ale euui liric.
Lirismul subiectiv este redat prin
mărcile subiectivității:
persoana I a verbelor (“stam”, “am început”) și
persoana I a adjectivului posesiv (“amorul meu”).
Strofa întâi exprimă
simbolic spațiul închis, sufocant, în care poetul se simte
prizonier. Spațiul închis este sugerat de simboluri din câmpul
semantic al obiectelor funerare (“sicriele de plumb”,”cavou”),
trimițând către iminența morții. Solitudinea este sugerată de
sintagma “stam singur”,care, alături de celelalte simboluri relevă
apăsarea sufletească, nevroza, spleenul. Repetarea epitetului “de
plumb” insistă asupra existentei mohorâte, anoste, asupra neputinței
de a evada. Lumea obiectuală, în manifestările ei de gingașie si
frumusețe, “flori de plumb”, este marcată și ea de împietrire,
vântul find singurul element ce sugerează miscarea.
Strofa a doua ilustrează spațiul poetic interior și
debutează sub semnul tragicului existențial, generat de disparitia
sentimentelor:”dormea întors amorul meu de plumb”. Aripile “de
plumb” sugerează lipsa perspectivelor de împlinire, imposibilitatea
salvării:”atârnau aripile de plumb”.
Simetria operei este
dată de prezența simbolului “plumb”, așezat ca rimă și de sintagma
“flori de plumb”, aflată la începutul versului al doilea din fiecare
strofă.
Cromatica este doar
sugerată în operă, prin prezența elementelor funerare: veșminte,
flori, coroane și plumb, iar olfactivul prin simbolul “mort”.
Imperfectul verbelor sugerează lipsa optimismului,
stările interioare ale poetului fiind proiectate în veșnicie,
eternitate “ dormeau”,”stam”,”era”, “atârnau”, actiunile neavând o finalitate.
Muzicalitatea versurilor este ilustrată de rima în
cuvinte cu sonoritate surdă, terminate în consoane (plumb, vesmânt,
vânt), de verbele la imperfect și de cele cu sonoritate stridentă,
onomatopeică (“scârțâiau”,”strig”).
Prin atmosferă, procedee, cromatică, muzicalitate, opera “Plumb”, de George Bacovia, se înscrie
în simbolism,
definindu-l pe poet ca find: ” pictor în cuvinte si compzitor în
vorbe”(M. Petrovanu).