Moara cu noroc
Ioan Slavici
~ 1881 ~
Citat:
,,prima nuvelă memorabilia construită la noi cu elemente de
psihologie abisală”
(George Munteanu)
„prima mare nuvelă realistă din literatura română” (
Nicolae Manolescu)
Specia literară: conform Dicționarului de termeni literari,
nuvela este specia genului epic, în proză, de
întindere medie, cu un singur fir narativ, conflict puternic și
personaje puține, dar bine conturate, accentul punându-se pe
construcția personajului.
Ca trăsături ale nuvelei reținem: întinderea medie, modul de expunere predominant –
narațiunea,
obiectivitatea narativă, evenimentele organizate pe un singur fir
narativ, surprinderea unor fapte verosimile, indicia
spațio-temporali clar precizați, intriga riguroasă, conflictul
puternic, personajele urmărite evolutiv și bine conturate.
Nuvelele lui Slavici au fost
publicate în volumul ,,Novele din popor”, apărut în 1881, și în volumele
Novele (I – 1892, II – 1896),
autorul fiind supranumit
,,un Balzac al satului românesc”, deoarece, în opera sa, descrie satul românesc
transilvănean, cu
datini, tradiții, obiceiuri, relații interumane și interetnice.
Originalitatea operei lui Ioan Slavici constă în
faptul că nuvelele sale se caracterizează printr-o tonalitate
gravă, sobră a limbajului, claritatea exprimării, tendință vădit
moralizatoare, veridicitate și folosirea analizei psihologice.
Nuvela
,,Moara cu noroc” a apărut în volumul
,,Novele din popor”, în 1881, reprezentând, conform lui George Călinescu ,,o
nuvelă solidă cu
subiect de roman”, al cărei personaj central este extrem de
complex. Opera este o
nuvelă realistă prin lipsa idealizărilor, prin
verosimilitatea întâmplărilor, intrigii și personajelor,
obiectivitatea perspective narative, surprinderea relației dintre
om și mediul în care trăiește, prin prezența personajelor tipice
și atenția acordată analizei psihologice.
Din perspectiva conținutului,
,,Moara cu noroc” este o
nuvelă psihologică, întrucât accentual este pus pe
conflictul psihologic, motovațional, prin folosirea monologului interior, surprinderea
gesticii și a
mimicii și a stilului indirect liber ca modalități de redare a
trăirilor și frământărilor personajului central.
Titlul nuvelei, ,,Moara cu noroc”, poate fi discutat din
punct de vedere
denotativ, indicând reperul spațial al evenimentelor: moara, situate la
răscruce de drumuri, între Ineu si Fundureni; din punct de vedere
conotativ, titlul are valoare simbolică, anunțând măcinarea sufletească a
lui Ghiță și punând în evidență component psihologică a nuvelei.
Sintagma ,,cu noroc”, poate fi și ea înțeleasă în dublu
sens: pe de o parte, indică
norocul avut de Ghiță, inițial, la moară, când reușește să adune
cu ușurință banii ce pot asigura prosperiattea familiei sale, iar
pe de altă parte, poate fi privită și în sens ironic, ca expresie
a nenorocului pe care și-l atrage personajul , prin alegerile pe
care le face. Această sintagmă face trimitere și la motivul
fortuna labilis, anunțat încă din incipit de cuvintele bătrânei (
,,Omul să fie mulțumit cu sărăcia sa, căci, dacă e vorba, nu
bogăția, ci linistea colibei tale te face fericit”), și dezvoltat
în întreaga nuvelă.
Tema operei, efectele dezumanizante ale dorinței de
îmbogățire, pe fondul
surprinderii lumii transilvănene a secolului al XIX-lea ( se
urmărește transformarea lui Ghită dintr-un om onest, harnic, care
ține la valorile familiei, într-unul dominat de patima banului, de
orgoliu și de dorința de putere). Tema este dublată de cea a
destinului implacabil, pe care Ghiță are iluzia că îl poate
modifica și controla, ceea ce duce în final la pedeapsa capiltală.
Un episod din care reiese specificul temei nuvelei
este acela al înfruntării între Ghiță și Lică ce are loc în
capitolul V. Deși Lică și-a făcut o dată apariția la Moara cu
noroc, nu a avut loc încă o discuție efectivă între ei. Ghiță și-a
cumpărat câini, pistoale și a angajat pe Marți, un ungur înalt ca
un brad. A înțeles că în zadar se înțelegea cu arendașul și în
zadar se punea bine cu stăpânirea, dacă nu era și om al lui Lică,
pentru că acesta stăpânea în fapt drumurile."
Iar Ghiță voia cu tot dinadinsul să rămână la Moara cu noroc,
pentru că-i mergea bine”. Când, în sfârșit, Lică își face apariția
la Moară însoțit de oamenii lui, Ghiță domină scena prin forță
fizică, hotărâre și orgoliul de a nu se lăsa batjocorit. Deși
acceptă să i se ia banii din casă, își impune la rândul său
condițiile. Naratorul notează : „Câtva timp ei steteră tăcuți,
față în față, hotărâți amândoi și simțind fiecare că și-a găsit
omul.” Totuși, din această scenă cheie a nuvelei, lupta
necruțătoare în care se angajează Ghiță cu ceilalți și cu sine
însuși este pierdută, prin acceptarea tovărășiei cu Lică , primul
gest dintr-o serie de compromisuri. Tonul amenințător al lui Lică
după plecarea lui Ghiță anticipează turnura evenimentelor.
Alt episod care ilustrează tema nuvelei este acela
al depoziției și al judecății. Ghiță și-a pierdut autoritatea
morală, este vulnerabil și manipulat cu ușurință de Lică. Deși nu
este conștient în ce este implicat fără voia lui, se simte vinovat
și suferă în primul rând datorită suspiciunii comunității (
”Relația dintre individ și colectivitate reprezintă cel mai
important factor de coerență interioară a individului”.- Magdalena
Popescu).
Lică este cel care
domină acum întreaga situație prin promptitudinea adecvării,
mobilitatea reacțiilor, capacitatea diabolică de a dirija
mecanismele justiției și ale opiniei publice: într-o zi și o
noapte ucide trei oameni, pradă, inculpă dușmanii direcți, îl
trece sub bănuială pe Ghiță, dezarmează și face ridicol pe Pintea.
Mai mult, adâncește ruptura între Ghiță și Ana.
Motivele literare ce
completează tema nuvelei sunt:
fortuna labilis (anunțat încă din incipit de
cuvintele bătrânei) , motivul hanului (perceput ca
loc al dezumanizării), motivul banului (agent al
dezumanizarii), motivul lui Mefistotel (întruchipat
de Lică Sămădăul, unealtă a destinului).
Naratorul este
obiectiv, narațiunea făcându-se la persoana a III-a. Perspectiva
narativă este ,,din spate”, naratorul știind mai multe decât personajele sale,
comportându-se ca un regizor, fiind omniscient si omniprezent.
Vocea obiectivă a naratorului este dublată de vocea auctorială a
bătrânei, ce reprezintă destinul și trimite semnale prevestitoare
pentru finalul tragic.
Incipitul nuvelei are
valoarea unui prolog, prefigurând desfășurarea evenimentelor. Este
reprezentat de discuția dintre bătrână si Ghiță, ginerele ei, pe tema plecării din sat și a
arendării morii cu
noroc. Dialogul pune în lumină conflictul dintre generații, cea
conservatoare, legată de valorile tradiționale, și cea modernă,
doritoare de a-și crea propriul drum în viață.
Cuvintele bătrânei reprezintă
vocea auctorială, moralizatoare, funcționează ca avertisment legat de valorile ce
ar trebui prețuite si au rol anticipativ, anunțând cele două
component ale conflictului interior al lui Ghiță: dragostea pentru
familie și dorința de îmbogățire. Răspunsul lui Ghiță arată tăria
de caracter a personajului, care își asumă responsabilitatea
pentru întraga familie.
Finalul nuvelei are
valoarea unui epilog, prezentând evenimentele care au loc după
deznodământul nuvelei: bătrâna se întoarce cu cei doi copii și
privește ruinele hanului. Replica sa, ,,se vede c-au lăsat
ferestrele deschise”indică efectele faptului că cei doi soti au
permis intruziunea unei persaone srăine în intimitatea relației
lor, ceea ce a distrus tot ceea ce acumulaseră.
Astfel, nuvela se încheie simetric cu replica bătrânei:,,simteam
eu că nu are să iasă bine, dar așa le-a fost dat”, care dezvoltă
tema destinului implacabil.
În ceea ce privește
reperele temporale, evenimentele narate au loc pe parcursul unui
an calendaristic, delimitat pe baza unor coordinate religioase:
Sf. Gheorghe și Paște, ambele repere temporale având valoare simbolică si
anticipativă.
Reperul spațial îl
reprezintă moara, transformată într-o cârciumă profitabilă, situată la
răscruce de drumuri, între Ineu și Fundureni. Și
amplasarea morii capată valoare simbolică, sugerând răscrucea la
care se află Ghiță, odată ajuns aici.
Descrierea locului se face în manieră realistă, folosindu-se
tehnica detaliului obiectiv și cea a detaliului semnificativ:
pustietatea locului, dificultatea parcurgerii drumului către
moară, cele cinci cruci, trunchiul de copac ars, corbii care dau
roată morii. Descrierea are valoare anticipativă, prefigurând
finalul tragic al personajelor. Alte repere spațiale amintite în
nuvelă, ce fixează desfășurarea întâmplărilor și asigură
veridicitatea textului sunt: Fundureni, Ineu, Arad, Oradea-Mare.
În nuvelă se pot identifica atât
conflicte exterioare, cât si interioare, acestea fiind intercondiționate.
Conflictul interior este determinat de motivațiile
antagonice ale protagonistului: dragostea pentru familie, dorința
de îmbogățire, dorința de a fi perceput ca un om onest., ilustrând
drama acestuia, aceea a imposibilității de a alege.
Conflictele exterioare sunt de
natură socială ( între Ghiță și Lică),
de natură conjugală (între Ghiță și Ana),
de natură etică ( între Ghiță și morala satului).
Ca
particularități stilistice se remarcă în nuvelă
stilul sobru, clar, lipsit de podoabe artistice. Este valorificat limbajul
popular-regional definit prin oralitate.
Replicile cu valoare sentențioasă asigură caracterul
moralizator al textului, particularitate a prozei ardelene.
Opera
,,Moara cu noroc” este o
nuvelă realist-psihologică prin temă, lipsa
idealizărilor, verosimilitatea întâmplărilor, surprinderea
relației dintre om și mediul în care trăiește, prin prezența
personajelor tipice, atenția acordată analizei psihologice și a
conflictului interior al personajului central.