Moromeții - Marin Preda
Ilie Moromete - Caracterizare
~ 1955/1967 ~
Romanul ”Moromeții” a
fost publicat în două volume (1955, 1967) care reconstituie imaginea
unui univers aflat la răscruce. În al doilea volum, diferit ca
problematică și ca modalitate de primul , autorul reia personajele
principale din primul volum și le adaugă altele noi. Viața satului
Siliștea-Gumești trece prin reforma agrară din 1945 și prin
transformarea socialistă a agriculturii după 1949.
Tema confuntării omului cu Timpul este surprinsă în
volumul II prin lupta între mentalitatea tradițională a țăranului și
noua mentalitate colectivistă impusă.
Prin
”Moromeții” Marin Preda propune un univers sătesc
autonom, fără ecouri din Slavici, Sadoveanu sau Rebreanu. El impune
un alt tip de țăran-țăranul-filozof, singurul de acest fel din
literatura română, și dă prozei țărănești o dimensiune psihologică
profundă.
Personajul central Ilie Moromete, în volumul al
II-lea, intră într-o zonă de umbră. Ideea pe care, în ciuda unei
lumi în declin, rezistența sa morală o transmite, rămâne un element
esențial al mesajului acestui volum.
– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al
personajului ales, prin raportare la conflictul/conflictele din
romanul studiat;
Social, Moromete este țăranul mijlocaș confruntat cu noi
realități,
cărora trebuie să li se adapteze. Volumul II debutează cu o
întrebare retorică: ” În bine sau în rău se schimbase Moromete?”
Inițial, se apucă de negoț și prosperă, cumpără pământurile familiei
înapoi, dar îl retrage pe Niculae de la școală.
Catrina îl părăsește când află că a
fost să convingă băieții să vină de la București acasă. După război,
sub colectivizare, își pierde prestigiul de altădată, dar îl regăsim
puternic în polemică în discuțiile cu Niculae, cu bătrânii liberali
sau cu autoritățile pentru susținerea candidaturii lui Țugurlan.
Moartea sa este moartea unei clase, dar mentalitatea sa se transmite
pregnant prin ecourile în psihologia lui Niculae.
Moral, Moromete susține cu intransigență poziția sa în fața
istoriei .
Nu acceptă renunțarea la identitatea sa dialogică: ” Să nu mai pot
eu să vorbesc ce vreau?”-îl întreabă pe Țugurlan. Spre deosebire de
cei care se adaptează fără să pună în discuție semnificațiile
schimbării sociale, Moromete își păstrează verticalitatea concepției
asupra rostului țăranului român.
Psihologic, Moromete dovedește încredere în ceea ce știe că este
bine. Deși
trece printr-o serie de încercări- moartea lui Nilă, refuzul
băieților de a se întoarce, separarea de Catrina, opoziția lui
Niculae, colectivizarea, acestea nu îi schimbă esențial structura.
Psihologia lui Moromete este afectată , eroul pierde respectul de
care se bucura altădată din partea celorlalți, dar el este suficient
de puternic pentru a găsi o cale de a le depăși.
Niculae este inițial un
antimoromețian ca filozofie a existenței, urmând ca treptat să își
schimbe poziția și să accepte superioritatea înțelegerii tatălui
său. Social, este surprins pe drumul sinuos al găsirii unei
stabilități. Se înscrie la o școală pentru activiștii de partid și
se întoarce în sat cu sarcină de la ”județeană”. Prins în intrigi și
neacceptând abuzul, este destituit, dar își continuă studiile și se
întoarce abia după moartea lui Moromete ca inginer horticol.
Psihologic și moral, Niculae este un personaj în formare. ” Eu
îmi caut eul meu” îi
mărturisește personajul tatălui său. Crede cu naivitate în ideologia
socialistă ca nouă religie a binelui și a răului, dar, când un
sătean moare înecat în apele râului de la marginea satului, este
deziluzionat. Prin întoarcerea târzie în sat și reconcilierea cu
tatăl său în vis, Niculae pare că și-a găsit identitatea în
acceptarea moștenirii sale spiritual-filozofice.
– evidenţierea unei trăsături a personajului ales, ilustrată
prin două episoade/citate/secvenţe comentate;
O trăsătură reprezentativă a lui Ilie Moromete este
spiritul filozofic.
O secvență reprezentativă pentru trăsătura
personajului/ relația între personaje/ este monologul adresat al lui
Moromete în care este implicat un personaj imaginar, Bâznae,
identificat contextual cu Niculae. Pe o ploaie rapidă de vară,
bătrânul Moromete iese în grădină în încercarea de a săpa un șanț în
jurul șirei de paie, în timp ce în altă parte a satului se pun la
cale schimbări hotărâtoare pentru destinul țărănimii.
Intuind perfect șubrezimea utopiei
comuniste, Moromete combate neînduplecat o orânduire
în care vechiul țăran nu mai are loc- ” că vii tu și-mi spui că noi
suntem ultimii țărani de pe lume și că trebuie să dispărem”.
Personajului își conștientizează condiția și o apără în contextul
tulbure al adoptării noilor idei: ” Până în clipa din urmă omul e
dator să țină la rostul lui”.
Superioritatea față de
oponentul său imaginar vine din înțelepciune, din susținerea
valorilor reale , spre deosebire de vorbele lipsite de fapte ce nu
vor trece proba timpului: ” Or să-și șteargă picioarele pe tine, că
n-ai știut să faci din ei oameni…” Lupta cu forțele stihiale ale
naturii, fără sorți de izbândă, dar dusă până la capăt, este o
metaforă a atitudinii asumate a țăranului patriarhal.
O altă secvență este
aceea a întâlnirii imaginare dintre Niculae și tatăl său prin
intermediul visului. Revenit de la București ca inginer horticol,
Niculae s-a căsătorit în sat cu Mărioara, asistentă medicală la un
cămin de copii. După înmormântarea lui Moromete, la parastasul de un
an, cuprins de remușcări, Niculae îl visează și se împacă cu el.
I se justifică și încearcă să-l
asigure de bunul mers al lucrurilor: ” Și eu vreau să spun ca și
tine că binele n-a pierit niciodată din omenire, dar că trebuie să-l
facem pentru toți…” Înțelege abia acum măreția bătrânului țăran,
frumusețea gândirii sale, și îl întreabă înduioșat: ” Unde te duci
tu acum, încotro o s-o iei după ce deschizi poarta și o să ieși iar
la drum?”.
Este
metafora întrebării retorice cu privire la o clasă
socială care urmează să își găsească o cale de a supraviețui sub
tăvălugul istoriei.
– ilustrarea a două componente de structură, de compoziţie şi de
limbaj ale nuvelei studiate, semnificative pentru construcţia
personajului ales (de exemplu: acţiune, conflict, relaţii
temporale şi spaţiale, construcţia subiectului, perspectivă
narativă, modalităţi de caracterizare, registre stilistice,
limbajul personajelor etc.);
Incipitul romanului prezintă întoarcerea de la câmp a
lui Ilie Moromete împreună cu cei trei fii mai mari, naratorul având
și el nesfârșită răbdare, stăruind asupra detaliilor și construind o
scenă monumentală, aceea a cinei. Opera se încheie zece ani mai
târziu, Niculae devenit inginer horticol si căsătorit cu o fată din
sat, Mărioara lui Adam Fântână, află de la Ilinca de faptul că Ilie
Moromete s-a stins încet, fără a fi suferit de vreo boală. În
finalul romanului, tatăl si fiul se împacă în visul băiatului.
Planurile narative sunt paralele, destinele familiilor
țărănești nu se intersectează. Există planul familiei Moromete și un
plan al celorlalte familii din sat. Personajele sunt numeroase,
puternic individualizate, intrând în conflicte puternice, fie între
ele, fie cu orânduirea socială.
În roman există mai multe
conflicte, care duc la destrămarea familiei Moromete. Conflictul dintre
Moromete și fiii săi, Paraschiv, Nilă și Achim, izvorât din
mentalitatea diferită, din modul de a înțelege lumea și valorile
(pamântul-banii). Conflictul dintre Moromete și soția lui, Catrina,
pornește tot de la pământ - un lot al Catrinei, pe care Ilie
Moromete îl vinde, dar pe care nici nu îl cumpără înapoi, nici nu
pune casa pe numele Catrinei, așa cum a promis. Conflictul dintre
Catrina si fiii lui Moromete din prima căsătorie, pe care aceasta
i-a crescut de mici, dar acum sunt înveninați de mătușa lor, Maria
Moromete.
Conflictul dintre Ilie
Moromete și sora sa, Maria Moromete, poreclită Guica, supărată că
fratele său s-a recăsătorit. Conflictul dintre Ilie Moromete si fiul
său din a doua căsătorie, Niculae, care își dorește să meargă la
școală, fiind ironizat de tatăl său: ,,altă treabă n-avem noi acuma!
Ne apucăm să studiem…” , cei doi fiind reprezentanții a două
mentalități, două conceptii diferite despre țăran.