Povestea lui Harap-Alb
Ion Creangă
~ 1877 ~
Citat:
,, Basmul este […] o oglindire a vieții în moduri
fabuloase.”
,,Basmul e un gen vast, depășind cu mult romanul, fiind
mitologie, etică, știință, observație morală etc. [..]”
(George Călinescu, Estetica basmului)
Conform Dicționarului de termeni
literari, basmul este o specie a epicii populare și
culte, în proză sau în versuri, unde se narează întâmplările
fantastice ale unor personaje imaginare, aflate în luptă cu forțe
nefaste pe care reușesc să le învingă.
Printre
trăsăturile basmului se numără: tema luptei dintre
forțele binelui și forțele răului; prezența motivelor specifice, cum
ar fi împăratul fără urmași, superioritatea mezinului, călătoria
inițiatică, recompensa eroului, căsătoria; existența formulelor
initiale, mediane și finale; prezența a două tărâmuri, cel real și
cel ireal/ întrepătrunderea planurilor real-fabulos; personajele
adjuvante, donatori si animaliere; personajele întruchipează valori
etice : binele si răul; timpul și spațiul sunt vagi, nedeterminate;
folosirea cifrelor și a obiectelor magice; caracterul
moralizator-educativ (binele învinge, iar răul este pedepsit).
Specia literară: Basm cult. În basmul cult autorul preia tiparul narativ al basmului popular,
dar reorganizează elementele stereotipe conform viziunii sale
artistice si propriului să stil.
Poveștile lui Ion Creangă au fost
publicate in revista
,,Convorbiri literare”, în perioada 1875-1878, și reprezintă latura cea mai
cunoscută a creației sale.
Basmul
Povestea lui Harap-Alb a apărut în revista
,,Convorbiri literare”, la 1 august 1877, și a fost considerat de criticul Garabet
Ibrăileanu
,,o adevărată epopee a poporului român”.
Titlul basmului ,,Povestea lui Harap-Alb” este unul
explicit, anunțând că textul va prezenta întâmplări din viața
protagonistului. Prin folosirea termenului
,,poveste” se face trimitere la caracterul fictiv,
nerealist al întâmplărilor narate și în titlu apare și numele
personajului principal, Harap-Alb, nume dat de Spân în momentul în
care acesta jură că îl va sluji până va muri și va învia.
Tema basmului este cea
a luptei dintre forțele binelui și forțele răului, dar acesteia i se
adaugă si tema destinului pe care personajul principal trebuie să îl
împlinească, parcurgând un drum inițiatic, în care ar trebui să
descopere lumea, dar și să se descopere pe sine.
Un prim episod ilustrativ pentru textul narativ (şi
pentru tema operei) este cel al coborârii fiului de crai în fântâna-
simbol ambivalent al vieții și al morții. Convins să se lase însoțit
de Spân la primul obstacol greu de trecut- pădurea
labirint-” un loc unde i se închide calea și încep a i se încurca
cărările”, fiul de crai cade în capcana Spânului. Notația
naratorului evidențiază diferența între cele două personaje: ”Fiul
craiului, boboc în felul său la trebi de aieste, se potrivește
Spânului…”.
Dacă Spânul are o îndelungă
experiență în exploatarea slăbiciunilor celorlalți , fiul de crai,
protejat până atunci la casa părintească, ignoră răul. Schimbarea
identității înseamnă, de fapt, începutul inițierii sale, iar numele
oximoronic dobândit oglindește noblețea sufletească a slugii,
contrastul între esență și aparență. Jurământul pe ascuțișul
sabiei-simbol heraldic cavaleresc- închide inițierea în limitele
sacrului. La ieșirea din fântână, Harap-Alb va fi nevoit să înfrunte
sarcinile dificile ale unei noi etape existențiale .
Un alt episod ilustrativ este cel final, în care are
loc pedepsirea răufăcătorului și restabilirea echilibrului.
Harap-Alb a traversat etapele inițierii, a devenit îndurător și tolerant, a învățat prudența,
răbdarea,
valoarea ajutorului, a învățat să ocolească vicleșugurile. Deși este
o încercare dificilă, duce Spânului pe fata împăratului Roș și își
respectă până la sfârșit cuvântul dat. Spânul urzește planuri de
răzbunare și ”icnește în sine”.
Deconspirat, retează capul lui
Harap-Alb, dar este aruncat de cal din înaltul cerului și ucis.
Harap-Alb, înviat de apa vie și apa moartă a fetei împăratului Roș,
este pregătit să conducă împărăția. Spânul spusese verișoarelor
sale: ” Hei, dragele mele vere…d-voastră încă nu știți ce-i pe lume.
Dacă dobitoacele n-ar fi fost înfrânate, de demult ar fi sfâșiat pe
om”. Filozofia sa de viață este infirmată. Harap-Alb dovedește milă
și prietenie față de cel lipsit. Triumful moral al binelui reface
ordinea și firescul lumii, într-o concluzie în final pozitivistă a
autorului.
În
,,Povestea lui Harap-Alb”, tema este dezvoltată pe motivele specifice lumii basmului
popular: motivul împăratul fără urmași (Împăratul
Verde), motivul superiorității mezinului (Harap-Alb),
motivul podului (trecerea în alt orizont existențial),
motivul călătoriei inițiatice, motivul inversării rolurilor, motivul probelor ( proba milei,
proba curajului, probele Spânului, probele Împăratului Roșu, proba
fetei ),
motivul recompensării eroului, motivul căsătoriei.
Naratorul este obiectiv, omniscient și omniprezent, narând la persoana a III- a,
însă obiectivitatea nu este totală, în text apărând câteva
interventii subiective și adresări directe către cititori: ,,Dar iar
mă întorc și zic: mai știi cum vine vremea?” . Spre deosebire de
basmul popular , narațiunea se îmbină cu dialogul, funcțiile
acestuia fiind multiple: dinamizarea actiunii, rol în caracterizarea
personajelor, asigurarea progresiei evenimentelor. Astfel se asigură
și caracterul scenic al textului.
Relația
incipit-final evidențiază organizarea simetrică a
textului, formula inițială și cea finală realizând
legătura dintre universal fabulos al operei și universul real al
cititorului. Apare aici și un alt element de originalitate al
basmului creat de Ion Creangă, autorul îndepărtându-se de
stereotipia formulelor consacrate ale speciei, prin note realiste:
,,Amu, cică era odată, într-o țară…” / ,,Şi-a durat veselia ani
întregi, si acum mai tine încă, cine se duce pe acolo bea si
mănâncă, iar pe la noi cine are bani bea si mănâncă, iar cine ne
se uită și rabdă”
.
Incipitul operei este
reprezentat de formula inițială, al cărei rol este de a realiza
legătura dintre realitate și planul fabulos si de prezentarea
reperelor spațio-temporale ,,o țară”, ,,odată”, ambele situate în zona vagului, a
nedeterminbatului, asigurând
generalitatea evenimentelor si a personajelor. Este surprinsă și
situația de echilibru: un crai avea trei feciori.
Finalul operei este
unul închis, reprezentat de victoria binelui asupra răului, prin
uciderea Spânului de către cal. Este și un
final fericit, fiul de crai încheindu-și călătoria inițiatică, fiind recompensat
prin căsătoria cu fiica Împăratuui Roșu și prin dobândirea
împărăției unchiului său. Basmul se încheie cu surprinderea
dimensiunilor hiperbolice ale nunții împărătești, la care participă
naratorul însuși, acesta autocaracterizându-se ironic drept: ,,un
păcat de povestariu, fără bani în buzunariu”.
Elementele de originalitate ale basmului ,,Povestea
lui Harap-Alb” sunt : cea de a doua temă, cea a destinului ce
trebuie împlinit; numărul mare de probe la care este
supus personajul principal; caracterul scenic al textului, reiesit
din îmbinarea narațiunii cu dialogul; formulele de incipit și de
final, diferite de cele specifice basmului popular; spre deosebire
de basmul popular, personajul principal este unul dinamic, care
evoluează, un personaj fără puteri supranaturale, ce se maturizează
pe parcursul călătoriei.
O caracteristică ce
individualizează opera lui Ion Creangă este oralitatea, asigurată în text, printre altele, de:
expresii populare (,,vorbă să fie”);
exclamații retorice (,,Ce să vă spun mai mult!’’);
imprecații (,,dormire-ati somnul cel de veci”);
expresii idiomatice (,,a strica orzul pe gâște”) și
alta este umorul, reieșit din: exprimarea mucalită (Să
trăiești trei zile cu cea de-alatăieri”);
porecle și apelative caricaturale (,,Buzilă”);
caracterizări pitorești ( Gerilă, Setilă).
Reperele
spațio-temporale nu sunt precizate cu exactitate în
aceste basm, cu scopul generalizării mesajului operei. Ca
timp al acțiunii apare adverbul ,,odată”, ce fixează evenimentele în atemporalitate, iar spațiul
este ,,o
țară”, adică împărăția craiului. Pe parcursul
desfășurării acțiunii sunt specificați mai mulți
indici spatiali, care dobândesc o valoare simbolică:
podul (are rolul de a lega universul cunoscut de o lume diferită, cu
reguli noi, face trecerea de la inocență la maturitate); pădurea (
devine pădurea-labirint, simbol al morții și al regenerării, al
căutării propriei identități); fântâna ( coborârea în fântână este
echivalentul coborârii în infern sau echivalentul unui botez,
protagonistul primind un nume care îl individualizează); curtea
Împăratului Verde; curtea Împăratului Roșu.
,,Povestea lui Harap-Alb” este un basm cult având ca
particularități: reflectarea concepției despre lume a scritorului,
individualizarea personajelor, oralitatea și umorul, dar, asemenea
basmului popular, pune în evidență idealul de dreptate, de adevăr si
de cinste.