Riga Crypto și Lapona Enigel
Ion Barbu
~ 1924 ~
Citat:
,,Ca în geometrie înțeleg prin poezie o anumită simbolistică
pentru reprezentarea formelor posibile de existență, întrucât
există undeva, în domeniul înalt al geometriei, un loc luminous,
unde se întâlnește cu poezia.”
(Ion Barbu)
Alături de
Tudor Arghezi și Lucian Blaga, Ion Barbu dă conceptului modern de poezie noi valori, impunznd o
viziune poetică originală.
Matematicianul Dan Barbilian devine poet din ambitia
de a-i demonstra colegului și prietenului său, Tudor Vianu, că poate
face literatură. Astfel, lirica lui Ion Barbu ilustrează, după
propria mărturisire ( !citatul de mai sus!) relația dintre
matematică și poezie.
Ion Barbu este exponentul cel mai de
seamă al ,,poeziei pure” în literatura română, concept
impus de poetul francez Stéphane Mallarmé si apoi de discipolul său,
Paul Valéry.
În
creația lirică a poetului, Tudor Vianu desprinde trei etape esențiale: etapa
parnasiană (1919-1920, din care fac parte
poezii ce exprimă puternice trăsături parnasiene, ,,Lava”,
,,Munții”, ,,Copacul”);
etapa baladică și orientală (1921-1925, ce evocă o
lume pitorească, de inspirație balcanică sau autohtonă, în această
etapă înscriindu-se și opera ,,Riga Crypto și lapona Enigel”);
etapa ermetică (1925-1926, etapă marcată de un limbaj
criptic, încifrat, o exprimare abreviată, uneori în cuvinte
inventate, cuprinde poezii ca ,,Oul dogmatic”, ,,Din ceas dedus”).
Opera
,,Riga Crypto și lapona Enigel” a fost publicată
inițial în 1924, apoi integrată în ciclul ,,Uvedenrode”, din volumul ,,Joc
secund”, publicat în 1930, si este subintitulată de autor ,,Baladă”, deoarece este o
poveste stranie de dragoste cu aspect de cântec
medieval, spus de un menestrel,, ,,la spartul nunții, în cămară”.
Opera răstoarnă însă conceptul tradițional, realizându-se în viziune
modernă, ca un amplu poem de cunoastere si poem alegoric.
Tema operei este
ilustrarea unei povești de iubire imposibilă, deoarece fiintele care
ar putea alcătui cuplul erotic fac parte din lumi diferite,
incompatibile:
Enigel-regnul animal; Crypto-regnul vegetal.
În opera
,,Riga Crypto și lapona Enigel” observăm interferența
genurilor, scenariul epic fiind dublat de caracterul dramatic si de
lirismul de măști, personajele având semnificație simbolică.
Titlul operei trimite
cu gândul la marile povești de dragoste din literatura universală,
numind cele două personaje ale cuplului, ce apartin celor două
regnuri, vegetal și animal.
Astfel, Crypto, craiul ciupercilor, are un nume predestinat, ce
trimite la închidere, izolare, mediul său de viață fiind umbra,
întunericul, umezeala ( numele provine din grecescul kryptos-ascuns,
secret; ciupercile-plante inferioare, fără flori, care se înmultesc
prin spori). În schimb, Enigel este ființa umană, venită din zonele
nordice, care aspiră la o lume solară, a luminii și căldurii (
posibila etimologie a numelui: cuvântul suedez enigel-înger,
latinescul angelus-înger).
În ceea ce privește
compoziția și structura, poemul ,,Riga Crypto și lapona Enigel” este
alcătuit din douăzeci și sapte de strofe (27), cele mai multe fiind catrene, există însă și
strofe formate din
cinci, șase sau șapte versuri.
La nivel formal, opera este alcătuită din două părți distincte,
ce reprezinta câte
o nuntă: una reală, la care menestrelul este indemnat să cânte despre o altă nuntă,
una imposibilă și deturnată ( pentru că Riga se
căsătorește până la urmă cu măselarița).
Formula literară este aceea de
,,poveste în poveste” sau ,,povestire în ramă”, rugămintea nuntasului devenind rama sau prologul
poeziei:
,,[…] Zi-mi de lapona Enigel/ Şi Crypto, regele ciupearcă!”
Primele patru strofe se constituie într-un prolog ce
fixaeză cadrul in care este spusă povestea, momentul nefiind unul
întâmplător, ,,la spartul nunții, în cămară”, repetarea cântecului și tonul ales trimițând la
scopul său
inițiatic, al prevenirii mirilor asupra nunților incompatibile.
Partea
a doua a baladei este alcătuită din mai multe secvente
poetice în care se derulează povestea imposibilei iubiri dintre
,,regele ciupearcă“ si fata laponă. Debutul acestei părți se constituie într-o
expozițiune,
prezentându-se personajele și modul lor de viață.
Crypto își desfașoară existența într-un spațiu umed,
ferit de lumină (,,pe pat de râu și-n humă unsă”), condiția sa neobișnuită fiind incapacitatea
de a înflori, care-I
conservă astfel existența, stârnind invidia supusilor.
Enigel,
,,lapona mică, liniștită”, trăiește într-o lume a frigului permanent, a ghețurilor veșnice,
nu poate rămâne într-un singur loc, pentru ea viața fiind o continuă
căutare, o permanentă încercare de redobândire a stării inițiale,
edenice.
Întâlnirea celor două personaje se
face în spațiul oniric, astfel fiind posibilă comunicarea. Enigel adoarme, iar Crypto
săvârșește un ritual al pețitului, îndemnând-o pe fată să rămână în
ținuturile sale, îmbiind-o cu ,,dulceață”și ,,fragi”, cerere refuzată, la fel ca și următoarea,
aceea de a-l culege.
Răspunsul fetei sugerează aspirația solară și , implicit,
apartenența celor doi la lumi diferite.
Soarele este perceput de rigă ca o
amenințare
,,…de soare,/Visuri sute, de măcel,/Mă despart. E roșu, mare,/
Pete are fel de fel; /Lasă-l, uită-l Enigel/ În somn fraged si
răcoare.”
Aspirația spre umbră nu poate fi înțeleasă de Enigel, care aspiră
spre soare, simbol al condiției superioare,
,,Mă-nchin la soarele-nțelept”.
Riga Crypto, lipsit de atributele spirituale ale ființei
superioare, sfârșește
tragic încercarea de a depăsi barierele existenței, surprins de
soare, devine ceea ce era: finalul baladei duce povestea în
anecdotic, în legendă, dând o explicație pentru originea ciupercilor
otrăvitoare si , simbolic, pentru nebunie. Sub puterea soarelui,
Crypto este nevoit să intre în ciclul normal al vieții sale, este
,,condamnat” la nuntire, dar în cadrul propriului regn, cu o plantă
otrăvitoare, cu aceleași caracteristici ca și el ,,măselarița
mireasă”.
Particularități stilistice: stilul poemului barbican este dominat de elemente-simbol. Poetul
folosește un limbaj oral, familiar, narativ, ce face din poem o
creație alegorică și filozofică, trimițând și la filonul popular
prin utilizarea unor cuvinte precum: ,,iacă”, ,,puiacă”. Modurile de
expunere folosite sunt narațiunea și dialogul, alegoria ideatică
fiind transpusă într-o ,,poveste în ramă”.
Ca
elemente de prozodie remarcăm strofele inegale, cu 4,
5 sau 7 versuri, versurile cu măsură variabilă, de la 5 la 9 silabe
și o îmbinare savantă de rimă încrucișată, îmbrățișata și monorimă.
Poemul
,,Riga Crypto și lapona Enigel” reiterează drama
incompatibilității din ,,Luceafărul” eminescian, în
care spirite aparținând unor lumi diferite tânjesc spre universuri
opuse condiției lor. Nu întâmplător, Ion Barbu însusi își numea
poemul ,,un Luceafăr întors”.
Deși subintitulat baladă,
,,Riga Crypto și lapona Enigel”este un amplu poem filozofic care se fundamentează pe procedeul
alegoriei (alegoria incompatibilității erotice, în iubire). Se
remarcă intenția modernistă a recuperării epicului, subordonat însă
unui lirism esențial ce surprinde lumea în cordonatele ei eterne.