Moromeții
Marin Preda
~ 1955/1967 ~
Citat:
,,…un roman al deruralizării satului..” (Nicolae
Manolescu)
,,Domnule… eu totdeauna am dus o viață independentă!”
Specia literară: Având ca trăsături amploarea
acțiunii, desfășurarea pe mai multe planuri, conflictul complex,
prezența unor personaje numeroase si realizarea unei imagini ample
asupra vieții, opera literară ,,Moromeții” de Marin Preda aparține
speciei literare roman.
Opera literară
,,Moromeții” de Marin Preda este un
roman realist, căruia stilul anticalofil, asemenea stilului prozatorilor
interbelici, îi conferă precizie, coincizie și claritate.”
Tema predilectă a operei lui Marin Preda este cea
rurală, reprezentată de satul românesc din Câmpia Dunării. Autorul
descrie familia, țărănimea și drama ei istorică, satul supus
schimbărilor, relația individului cu istoria, dragostea, demnitatea
umană. Astfel, valoarea acestui roman constă în densitatea epică, în
profunzimea psihologică și în prezentarea inedită a problematicii
satului românesc ante și postbelic.
Romanul
,,Moromeții” de Marin Preda este alcătuit din
două volume, apărute la distanță de 12 ani:
volumul I a apărut în 1955, iar cel de-al doilea în 1967.
Titlul ales de autor,
,,Moromeții”, așază tema familiei în prim-plan, dar
schimbările si criza familiei sunt simbolice pentru transformările
din satul românesc al vremii. Astfel, romanul devine o
frescă a vieții rurale dinaintea și de după cel de-al
Doilea Război Mondial. O altă temă este cea a comunicării, absența
comunicării reale dintre Ilie Moromete și familia sa. Tema timpului,
relația dintre individ și istorie relevă tema socială. Criticul
Eugen Simion consideră că tema centrală este ,,libertatea morală în
luptă cu fatalitățile istoriei”.
Titlul romanului este
unul sintetic, format dintr-un singur cuvânt,
,Moromeții”, numele familiei, o familie simbolică pentru gospodăria țărănească
tradițională, dintr-un sat din Câmpia Dunării, Siliștea-Gumești.
Perspectiva temporală este cronologică, bazată pe relatarea evenimentelor în
ordinea derulării lor, pe
parcursul verii, cu trei ani înainte de izbucnirea celui de-al
Doilea Război Mondial, iar cea spațială reflectă un spațiu real,
satul Siliștea-Gumești.
Perspectiva narativă este una obiectivă. Naratorul obiectiv este completat de
personajele - reflector
(Ilie Moromete, în primul volum, și Niculae Moromete, în al doilea
volum) și de personajele – informator (personaje care sunt martori
la unele evenimente pe care le relatează apoi altora, un exemplu
fiind Parizianu care povestește vizita lui Moromete la băieți, la
București) care limitează astfel omnisciența. Evenimentele sunt
narate la persoana a III-a.
În compoziția primului volum se remarcă utilizarea
tehnicii decupajului și accelerarea gradată a timpului acțiunii.
Acest prim volum este structurat în trei părți, cu acțiune concentrată. Prima
parte, de sâmbătă seara până duminică noapte, conține scene care
ilustrează viața rurală: cina, tăierea salcâmului, întâlnirea
duminicală din poiana lui Iocan, fuga Polinei Bălosu cu Birică;
partea a doua se derulează pe parcursul a două
săptămâni, începând cu plecarea lui Achim la București, cu oile;
a treia parte, de la seceriș până la sfârșitul verii, se încheie cu fuga
băieților.
Simetria volumului este dată de faptul că fiecare
parte începe cu o prezentare de ansamblu: masa, prispa, secerisul,
și de cele două referiri la timp, din primul si ultimul paragraf al
volumului. La început, timpul pare extrem de îngăduitor , ,,timpul
era foarte răbdător cu oamenii, viața se scurgea fără conflicte
mari”, pentru ca în finalul volumul să devină necruțător și
intolerant: ,,timpul nu mai avea răbdare. Peste trei ani începea al
treilea război mondial”.
Incipitul romanului prezintă întoarcerea de la câmp a
lui Ilie Moromete împreună cu cei trei fii mai mari, naratorul având
și el nesfârșită răbdare, stăruind asupra detaliilor și construind o
scenă monumentală, aceea a cinei. Opera se încheie zece ani mai
târziu, Niculae devenit inginer horticol si căsătorit cu o fată din
sat, Mărioara lui Adam Fântână, află de la Ilinca de faptul că Ilie
Moromete s-a stins încet, fără a fi suferit de vreo boală. În
finalul romanului, tatăl si fiul se împacă în visul băiatului.
Planurile narative sunt paralele, destinele familiilor
țărănești nu se intersectează. Există planul familiei Moromete și un
plan al celorlalte familii din sat. Personajele sunt numeroase,
puternic individualizate, intrând în conflicte puternice, fie între
ele, fie cu orânduirea socială.
În roman există mai multe
conflicte, care duc la destrămarea familiei Moromete. Conflictul dintre
Moromete și fiii săi, Paraschiv, Nilă și Achim, izvorât din
mentalitatea diferită, din modul de a înțelege lumea și valorile
(pamântul-banii). Conflictul dintre Moromete și soția lui, Catrina,
pornește tot de la pământ - un lot al Catrinei, pe care Ilie
Moromete îl vinde, dar pe care nici nu îl cumpără înapoi, nici nu
pune casa pe numele Catrinei, așa cum a promis. Conflictul dintre
Catrina si fiii lui Moromete din prima căsătorie, pe care aceasta
i-a crescut de mici, dar acum sunt înveninați de mătușa lor, Maria
Moromete.
Conflictul dintre Ilie
Moromete și sora sa, Maria Moromete, poreclită Guica, supărată că
fratele său s-a recăsătorit. Conflictul dintre Ilie Moromete si fiul
său din a doua căsătorie, Niculae, care își dorește să meargă la
școală, fiind ironizat de tatăl său: ,,altă treabă n-avem noi acuma!
Ne apucăm să studiem…” , cei doi fiind reprezentanții a două
mentalități, două conceptii diferite despre țăran.
Există câteva
scene semnificative penru primul volum al operei si
pentru tema acesteia, scene de mare profunzime.
O primă secvență semnificativă este cea a cinei,
considerată de criticul Ovid Crohmălniceanu ,,prima schiță a
psihologiei Moromeților”. Descrierea scenei se realizează prin
acuularea detaliilor, observându-se că familia este una numeroasă,
alcătuită din copii proveniți din alte căsătorii. Ilie Moromete,
tatăl, cu zece ani mai mare decât soția sa, Catrina, are trei băieți
din prima căsătorie, Paraschiv, Nilă, Achim. Li se adaugă acum două
fete, Tita si Ilinca, și mezinul, de doisprezece ani, Niculae.
Așezarea din jurul mesei sugerează
evoluția ulterioară a conflictului și iminenta
destrămare a familiei, Ilie Moromete încercând să domine familia,
copiii fiind învrăjbiți din cauza pământului: ,,Cei trei frați
vitregi, Paraschiv, Nilă si Achim, stăteau spre partea dinafară a
tindei, ca și când ar fi fost gata în orice clipă să se scoale de la
masă și să plece afară. De cealaltă parte a esei, lângă vatră
[…]stătea întotdeauna Catrina Moromete, mama vitregă a celor trei
frați, iar lângă ea îi aveqa pe ai ei, pe Niculae, pe Ilinca, și pe
Tita, copi făcuți cu Moromete. […]
Moromete stătea parcă
deasupra tuturor. Locul lui era pragul celei de-a doua odăi, de pe care el stăpânea
cu privirea pe fiecare, toți ceilalti stăteau umăr lângă umăr,
înghesuiți, masa fiind prea ică. Moromete n-o mai schimbase de pe
vremea primei lui căsătorii, desi numărul copilor crescuse.”
O altă secvență semnificativă, cu valoarea sibolică, este cea a tăierii salcâmului. Moromete
taie salcâmul pentru a achita o parte din datoriile familiei, fără a
vinde pământ sau oi. Acesta nu înțelege de ce nimeni nu-i înțelege
hotărârile, astfel că răspunsul că ,,a tăiat salcâmul ca să se mire
proștii” nu e întâmplător.
Tăierea salcâmului în
zori, într-o zi de duminică, în timp ce femeile își plângeau morții
în cimintir, nu e întâmplătoare, prefigurând destrămarea familiei,
prăbusirea satului tradițional, risipirea iluziilor lui Moromete:
,,…acum totul se făcuse mic. Grădina, caii, Moromete însuși arătau
bicisnici.”. Salcâmul devenise o adevărată axis mundi a satului,
astfel că, odată distrus arborele sacru, haosul se instaurează
treptat.
Stilul în care este scris romanul
reflectă oralitatea, ironia subtilă sau ascuțită, creând uneori o atmosferă tragi-comică, iar
expresivitatea
verbelor actualizează întâplările, deși timpul, privit in relație cu
omul și cu istoria, amenință liniștea interioară a lui Moromete si
zguduie din temelii traditiile milenare ale satului românesc.
,,Morometii” devine un
roman în care criza ordinii sociale se reflecta în criza valorilor
morale, în criza unei familii, în criza comunicării. ,,Din romanul
unui destin, ,,Moromeții” devine romanul unei colectivități (satul)
si al unei civilizații sancționate de istorie.” ( Eugen Simion)
,,Prin "Moromeții", Marin Preda dovedește că țărănimea nu e
stapânită, cum se credea,
doar de instinct, ca, deopotrivă, e capabilă de reacții sufletești
nebănuite”. (AL. Piru)